Как да сложим автоматично попълващи се полета в Microsoft Word 2010/2007?
|Следващите съвети са подходящи при работа с документи, при които, при едно и също съдържание, често се попълват полета с различна информация, някои от които се повтарят в документа. Има два примера, които могат да бъдат дадени в случая:
- Благодарствено писмо със стандартен текст, което трябва да се изпрати до 100 души. Искаме документът да е със стандартния текст, но да се променят някои елементи – имената, компанията и поводът за благодарност, които заемат три отделни полета. В такъв случай се използва функцията mail merge, при която може автоматично да се изпратят и/или разпечатат 100-те писма.
- Договор за наем, който даден търговец попълва всеки ден по няколко пъти с различни данни за различни клиенти. В договора на няколко места има датата на попълване, името на клиента, данните за клиента и др. Автоматизацията, която можем да приложим в случая и която да пести време, е при попълване на едно от полетата, всички други, които съдържат същата информация да се самопопълнят.
Използва се следната техника:
- Това, което ни трябва, се нарича text form field и по подразбиране не се намира в менютата на Word, а трябва да бъде добавено. Можем да го направим по два начина: да го добавим в Quick Access Toolbar или да активираме допълнителното меню Developer (tab), в който бутонът text form fieldе наличен.
- Добавяне в Quick Access Toolbar: От падащото меню точно до самия toolbar има команда More Commands
Следващата задача е да се промени опцията в падащото меню от Popular Commands на All Commands, да се намери в списъка text form field и да се добави с бутона Add.
- От същия прозорец се добавя и Developer tab. За да се стигне до тази възможност, трябва в най-ляво да се промени изгледа на прозореца на Customize Ribbon вместо Quick Access Toolbar и да се активира отметката пред Developer вдясно.
- Добавяне в Quick Access Toolbar: От падащото меню точно до самия toolbar има команда More Commands
- След като вече бутонът е достъпен, той се използва върху полетата, които искаме да отбележим. Избираме частта от текста, която представлява първото от повтарящите се полета, и натискаме новия бутон.
- На мястото на текста се появява сиво поле, което с двоен клик отваряме.
- В прозореца, който се отваря, има няколко полета:
- Type: Задаваме типа на полето – текстово, числово, дата и т.н. Избираме вида на данните, които ще се попълват, или го оставяме на text. Ако изберем друга опция, това ще ограничава попълващия до определен формат;
- Default text: Попълва се текстът, който ще се вижда на мястото на празната сива област. Ако в полето ще се попълва дата във формат: MMMM, YYYY, е препоръчително да поставим в това поле този текст, за да ориентираме попълващия за изискването ни;
- Maximum Length: Ограничава дължината на това, което се попълва в полето;
- Text format: От това падащо меню можем да ограничим попълването до определен формат на данните вътре;
- Bookmark: Добре е да попълним име, което да ни подсеща за информацията в това поле. При задаване на името на тази Bookmark, нямаме право да започва с число или да има разстояние (space) между думите;
- Задължително активираме отметката Calculate on exit!
- Следваща стъпка е да се намерят полетата, които съдържат същата информация. В примера ни това е датата. Избираме полето с мишката и отиваме на Insert => Cross-reference. От първото падащо меню избираме името, което на предната стъпка сме дали на предходното поле. Натискаме Insert, за да се вмъкне в текста.
- По този начин подготвяме всички полета – първото с text form field и всички следващи с cross-reference. Не забравяйте да запазвате документа, докато работите. 🙂
- След като подготвим всички необходими полета, трябва да направим така, че полетата да могат да се попълват. За целта отиваме в Review tab => Restrict Editing => 2. Editing Restrictions => allow only this type of editing in the document => Filling in forms => Yes, start enforcing protection.
- На тази стъпка можем да сложим парола на документа или да не слагаме и просто да натиснем OK. В случай че не сложим парола, всеки може да отключи файла и да прави редакции по него, като изключи по обратния път Restrict editing.
- Сега, след като документът е заключен, отиваме в първото поле за попълване, попълваме датата и натискаме tab от клавиатурата. Можете да видите, че всяко следващо поле, което съдържа датата и има поставена cross-reference се попълва автоматично със същата информация. 🙂
П.П. Къде се намира text form field в различните версии на Word:
Word 2010: Добавя се по описаните в статията начини: Customize Quick Access Toolbar или от менюто File от Word Options се добавя Developer tab.
Word 2007: Добавя се по описаните в статията начини, като единствената разлика е, че Word Options се намира в Office Button, вместо в менюто File (такова няма).
Word 2003: От менюто Tools=>Customize..=>Commands=>Forms=>(Edit Box). За да се добави, трябва да се сложи към някой Toolbar от бутона Rearrange Commands, избира се Toolbar от радиобутона и се добавя с бутона Add по същия път.
Всичко е точно, получава се искания ефект, но с малък недостатък. Полетата, които се променят стоят оцветени в сив цвят, което е доста неприятно и неестетично. Ако има начин това да се промени, ще ви бъда благодарна да го споделите.
Здравейте, благодаря Ви за доброто обяснение и за полезността! Бихте ли споделили, дали е възможно премахването на сивия цвят, за който пише и г-жа/г-ца Ирина Симеонова! Ще Ви бъда благодарна, ако споделите как може да се форматира и да изглежда като обикновен текст – т.е. без сивия цвят!
Здравейте и благодаря за въпроса.
Сивият фон на този тип форми може да бъде включван и изключван от бутона Form Field Shading. Едно натискане „изключва“ сенките, последващо натискане ги „включва“.
Този бутон се намира в същата група от инструменти като Text Form Field – групата Legacy Tools в менюто Developer (или в Quick Access Toolbar-а, ако сте я добавили там).
Моля, ако имате затруднения или още въпроси – не се колебайте да ни пишете.
-Илияна
Здравейте, искам да попитам нещо. Изготвям образец на заявление в табличен вид, като част от клетките на трябва да се променят, а в останалата потребитеите вписват нформация. Добавих средата на разработчик и от нея text form field на местата за попълване. След това направих защита да се попълват само необходимите полета с allow only this type of editing in the document => Filling in forms => Yes, start enforcing protection. Всичко е добре, но възникна следният основен проблем, който прави неизползваемо заявлението – искаме от заявителя когато има пове„е от един клон в страната да добави редове с информация за всеки клон, а при защитата не може да се добавят редове. Има ли начин да могат да се копират и добавят редове за попълване при включена защита.
Здравейте,
след като е добавено полето за попълване, с двоен клик на левия бутон на мишката се отварят неговите допълнителни настройки.
Както е показано в статията точка 4.3 „Maximum Length: Ограничава дължината на това, което се попълва в полето“ или по друг начин казано броя на символите, които могат да се попълват в полето. Проверете дали там не е заложено ограничение.
Защо при стъпка 3 не се появява сиво поле, а прозорец и при двойното кликване се отваря Microsoft Visual Basic for Applications с прозорец за Code
Здравейте,
в статията се използва поле от тип – Text Form Field. (Добавено в точка 1).
В случай, че дирекно го добавяте от Developer Tab трябда да изберете Controls група с бутони- Legacy forms- Text Form Field.
Докато полето, което стартира VBA средата се достъпва през Developer- Controls- Legacy Tools- ActiveX Controls- Text Box(ActiveX Control).
Здравейте!
Днес ми се наложи да правя нещо подобно и инструкциите Ви ми свършиха отлична работа. Много съм доволна от резултата. Благодаря!
Радваме се, че сме били полезни! 🙂
Интересувам се има ли опция в word през която да се отбележи поле за попълване, което да е активно, когато документа се обърне в пдф (да са активни полета за попълване в пдф, предварително зададени в word
Здравейте,
активните полетата в PDF, не зависят от настройките в Word. При самото експортиране, водеща е версията, през която ще обработите PDF документа- Adobe Acrobat Pro.
Стъпките по разпознаване на поле за попълване или създаването им отначало в PDF, много наподобяват тези в Word.
След като отворите вече запаметения документ в Adobe Acrobat PDF editing program, трябва да навигирате към Tools бутон-Forms-Create.
Ще се стартира диалогов прозорец с настройки „Create or edit Form“, от който следва да изберете „Use an existing file“ след това „Next“. На втора стъпка- „Use the current document“ и отново „Next“.
Всички полета за попълване, ще бъдат оцветени и готови за редакция, в случай че е необходимо.
Щом сте готови избирате „Preview“, за преглед на финалния изглед на вашата бланка.
Можете да се върнете в режим на редакция отново през бутона „Edit“.
Здравейте,
може ли вместо текстова кутия да се използва линия (като ред в тетрадка), върху която да се попълва информация?
Здравейте!
Благодарим за въпроса!
Изберете желаното място в документа и може да вмъкнете таблица от таб Insert > Table, която да да съдържа само една клетка. След това премахнете всички рамки на таблицата като след селектирането й изберете от новопоявилото се контексно меню TableDesign > Borders > No Border. За да се вижда подчертаването на целия ред (като в тетрадка) можете да изберете от Borders > Bottom Borders. По този начин таблицата се рамкира само от долната страна.
Надяваме се, че сме Ви били полезни. 🙂
Разгледайте още възможности на Word, в предлаганите от нас курсове:
Word 2019 – Part 1
Word 2019 – Part 2
Word 2019 – Part 3