Дигитален бизнес анализ

Статията е базирана на уебинар „Дигитален бизнес анализ“, с водещ Методи Младенов. За да изслушате уебинара, последвайте линка.

Какво е дигиталната/цифровата трансформация?

Ако компанията си постави стратегическа цел „дигитална трансформация“ – от една страна, това ще повиши нейната адаптивност, от друга – ще промени начина, по който „прави бизнес“.

Дигитализацията не се изчерпва с това да имаме сайт или Facebook страница, защото нуждите на потребителите отдавна са минали този етап. Дигитализацията, също така, не означава да трансформираме вътрешните си процеси. Това също вече не е достатъчно.

Много хора смятат, че дигиталната трансформация е свързана с имплементиране на нови технологии. „Нови технологии“ – звучи супер! Но технологиите и иновациите (Blockchain, Big Data, IoT, AI, ML, Agile, Robotic Process Automation, Disruptive technologies, Cyber Security), сами по себе си, не представляват конкурентно предимство. Необходимо да се създадат бизнес моделите, с които тя да се използва, така че да донесе съответното конкурентно предимство.

Каква е ролята на бизнес анализаторите в дигиталната трансформация?

Бизнес анализаторите създават стойност в компанията като участват в управлението на промяната, мислят за вътрешните процеси, за продуктите и крайните клиенти. Можем да ги наречем „change“ агенти.

От тази гледна точка дигиталната трансформация се фокусира върху следното:

  • Business Models – Добро познаване на технологията и нейното използване с цел доставяне на стойност на компанията под нова форма;
  • Operational processes – Значително намаляване на разходите или увеличаване на ефективността на back-office операциите;
  • Customer experience – Използване на технология за промяна на начина, по който компанията взаимодейства с клиентите.

„Being Digital is about creating brand-new business models by placing the customer at the center of attention, creating processes that offer incredible customer experiences enabled by technology“.

Каква е еволюцията в бизнес анализа

Професията Бизнес Анализатор е дефинирана през 2003 г., когато се създава и Международен Институт по Бизнес Анализ (IIBA).

BA v1.0 Delivering what the business needs, after they needed it

До този момент ролята на бизнес анализатора е била свързана с това да достави продукта на нивото, на което бизнесът се нуждае. Бизнес анализаторите се включват след като клиентът вече е решил какво трябва да бъде решението и каква е бизнес нуждата.

BA v2.0 Delivering what the business needs, when they need it

Вече в много компании, които следват Agile методология, бизнес анализаторът започва да доставя неща тогава, когато са необходими на клиента. Вече имаме ясна концепция за MVP (minimum valuable product), в която бизнес анализаторите доставят стойност непрекъснато, без да чакат да се затвори цялостния “scope” и да имат документ с изисквания, за да започне процеса по доставка.

BA v.3.0 Delivering what the customers need, when it suits them

Все повече се работи на принципа “on the fly” – тоест възниква някаква необходимост и бизнес анализаторът е на разположение, за да отговори на нея. Първоначалната нужда се променя, а с това и доставката се променя адекватно и навременно.

Това също вече не е достатъчно, защото бизнес анализаторите, като специалисти, често могат да се фокусират повече върху трендовете и да доставят на клиента това, от което той се нуждае, още преди бизнесът да е разбрал.

Така че тази еволюция тя ще продължава. В някои компании това ще бъде революция.

Какво предстои в близко бъдеще?

Много от малките компании, които използват липсата на строга йерархия и това, че продуктът им, все още, не се ползва от много потребители, което им дава възможност за пряк досег с клиента. Това е един от възможните начини компаниите да бъдат „близо до клиента“.

От тази гледна точка, еволюцията на професията дава много възможности, защото пазарът ще става все по-изискващ. Съответно, този, който успее да се адаптира и да предвиди нуждите на клиента, той ще бъде успешният.

Този „шифт“ от бизнес нужда към нужда на клиента е ключов, защото бизнес анализаторите присъстват от началото до края на проекта.

Digital бизнес анализаторът е следващата „шапка“ на бизнес анализатора.

Какво е „ново нормално“ за бизнес анализаторите:

1. Все по-задълбочено разбиране за product ownership-а. Това ще бъде начин на работа, към който много бизнес анализатори ще се профилират в бъдеще. Ще работят изцяло за един продукт, който ще развиват до край, познавайки добре неговите клиенти. Това ще носи много по-голяма стойност за компанията, отколкото да бизнес анализаторът да бъде разхвърлян в различни проекти.

2. Empathize with real customer – взаимодействие с реалните клиенти. Целта е да успеем да „влезем“ в обувките на клиента. Това е най-добрият начин да бъде доставен максимално стойностен customer experience.

3. Reimagine Business Processes – усъвършенстване на бизнес процесите.

4. Embrace Agility – стремежа всяко действие да бъде с минимални ресурси, като същевременно носи максимална стойност за клиента.

5. Drive Evidence-Based Decisions – взимане на решения, базирани на доказателства/данни, за бъдат трендовете правилно разпознавани. Затова от полза са уменията за работа с голям обем от данни.

6. Continuous Stakeholder Collaboration – стейкхолдърите могат да бъдат неограничен брой и да излизат от проекта по динамично, предвид това че нещата се случват on the fly.

7. Understand technology – задълбочено познаване на клиентите, за да правят компаниите продукти, които удовлетворяват реалните нуждите на клиентите, които ги използват.

Ключови умения и компетенции, които един бизнес анализатор трябва да развие в дигиталната епоха?

  1. Customer Experience
  2. Empathy Mapping
  3. Journey Mapping
  4. Design Thinking
  5. The 3 G (Gemba, Gembutsu, Genjitsu) Approach
  6. Continuous learning
  7. Simplification (Less Documentation More Action)
  8. Aware of technology capabilities

Добри практики за трансформация от обикновен бизнес анализатор към дигитален:

  1. Анализ на настоящото и бъдещото състояние на компанията – от гледна точка на вътрешната организация и как клиентът би повлиял на това състояние;
  2. Познания за истинските проблеми на клиентите;
  3. Креативност, за да може бизнес анализаторът да си представи новите неща, което технологиите могат да реализират.
  4. Agile подходът помага да бъде доставена стойност с по-бързи темпове.
  5. Активно учене и самоподобряване. Това ще бъде едно от най-ценните умения в следващите няколко години – човек да е способен да научи много нови неща за кратък период от време – за седмица или месец.
  6. Събиране и организиране на информация, така че да може да бъде анализирана. Това ще помогне за взимане на информирани решения.
  7. Добро познаване на най-съвременните технологии, по които могат да бъдат изградени нови работещи бизнес модели.

Ако искате да развиете и надградите знанията си в сферата на бизнес анализа, разгледайте нашите обучения като последвате линка.

Интересувате се от темата? Пишете ни!

Бързо запитване

Вашите имена *

Вашият Email *

Вашето съобщение *

captcha

Добавете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *