Обучение или консултация? Прилики, разлики и приложение на двата подхода.

Nikola-GaydarovНикола Гайдаров е сертифициран ITIL® Expert с над 10 години опит в управлението и създаването на процеси и услуги. След като натрупва значителен практически опит в проекти за ITSM имплементации, Никола става сертифициран ITIL® инструктор и се фокусира върху провеждането на ITIL® обучения.

 

Никола, работил си години наред като ITSM консултант, а в момента се занимаваш основно с обучения. Какво е усещането от тази промяна?

Усещането е много положително. Всяка група ме зарежда с много нови и приятни  емоции. Още от началото на моята кариера ми се наложи едновременно да консултирам и обучавам моите клиенти, затова и самото усещане да преподаваш не е ново за мен. Преподаването на клиент обаче, който те е наел за консултант, е трудно и има своите предизвикателства. Проблемите идват от това, че двете дейности често се бъркат една с друга.

fb-Training-vs-ConsultingПо какво си приличат и различават двата типа дейност?

Приликите са следните:

  • Имаме клиент, който има дадени проблеми и той очаква помощ как тези проблеми да бъдат разрешени;
  • Клиентът вижда Инструктора/Консултанта като източник на знания, от които трябва да извлече максимална полза;
  • Клиентите са хора с опит, които имат свое мнение за по-малка или по-голяма част от проблемите.

Видно, че без значение дали ще се преподава или консултира даден клиент, е важно неговите нужди да бъдат задоволени на база на знанията, които Инструкторът/Консултантът е натрупал през годините. Дотук всичко е ясно и логично, но къде тогава е проблемът?

Според мен основната разлика между двете дейности е как ще бъдат разрешени проблемите на клиента.

В кои ситуации за компаниите е по-подходящо да наемат консултант и в кои – да обучат екипите си?

  • Консултиране: Необходим е Консултант, когато клиентът иска да получи две или повече опции за разрешаване на неговите проблеми. Изключително важно е Консултантът да посочи на база на личния или фирмения опит какви са положителните и негативните страни на всяка от тези опции, за да може Клиентът да вземе т.н. информирано решение. В този случай решението може да бъде одобрено и имплементирано в кратки срокове.
  • Обучение: Необходим е Инструктор, когато клиентът би искал да получи теоретично и практическо насочено обучение, чрез което сам да достигне до две или повече опции, да прецени какви са техните положителни и негативни страни и вземе информирано решение коя от тях да бъде имплементирана. В този случай времето за имплементация е по-дълго и клиентът ще инвестира много повече от собственото си време и ресурси.

Често обаче е трудно да се направи ясно разграничение между двата подхода. В класна стая, пълна с курсисти, е нормално Инструкторът да бъде попитан какви са според него възможните решения за даден проблем или части от него, т.е. да влезе в ролята на Инструктор. Обратно като Консултант понякога е нужно клиентът да бъде обучен, т.е. нивото на знанията му да бъде повишено с цел по-лесен избор на опция. Според мен, за да не се стига до разногласия, е нужно да бъде следван т.н. Парето принцип или 80/20, т.е. ако клиентът ни е наел като Консултант, това да заеме 80% от нашето време и усилия, а за обучение да останат 20%.

Според мен това правило е честно както за клиента, така и за наетия Инструктор/Консултант. Важното е двете страни да са наясно с него и да го уважават. Имал съм ситуации, в които ми се е налагало да напомням, че съм нает като Консултант, а не като Инструктор.

Какви са твоите препоръки за постигане на максимална възвръщаемост на инвестицията във всяка от тези ситуации?

Моята препоръка е клиентът да обмисли добре предварително дали му е нужно обучение или консултация и както точно да бъдат решени неговите проблеми. Бих искал да акцентирам, че ако бъдат използвани и двата подхода, това ще доведе до разминаване на отговорностите между клиента и Инструктора/Консултанта, а оттам и до недобро качество на крайния продукт.

Важно е, когато бъде нает Консултант, той да бъде максимално използван за описване на възможни решения и техните плюсове и минуси, а когато бъде нает Инструктор, да се извлече максимална полза от неговите теоретически и практически знания.

„Не може да научиш някого на нещо, можеш само да му помогнеш да го открие в самия себе си.“ – Галилео Галилей

* * *
ITIL® е регистрирана търговска марка на AXELOS Limited. Swirl logo™ е търговска марка на AXELOS Limited.
Акредитираните ITIL® курсове се доставят от Ню Харайзънс България, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, и New Horizons CLC- 5Point Enterprises, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, което означава, че доставяме най-новите официални курсове, за да получите най-добри резултати от инвестицията си в обучение.

Интересувате се от темата? Пишете ни!

Бързо запитване

Вашите имена *

Вашият Email *

Вашето съобщение *

captcha

Добавете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *