Димитър Попов, CPRE: Бизнес анализ е необходимата подготовка за постигане на успех

Димитър Попов Димитър Попов е Certified Professional for Requirements Engineering (IREB®) със 7 години опит в сферата на бизнес анализа. Участвал е в проекти за мобилни и уеб приложения, мащабни телекомуникационни услуги и системи. В момента е част от международен екип, реализиращ инфотейнмънт системи за водещи автомобилни производители. Провежда бизнес анализ курсове към Ню Харайзънс България.

Какво е твоето определение за бизнес анализ?

Бизнес анализ е необходимата подготовка за постигане на успех. Основната му цел е да вземе под внимание всички пряко и косвено влияещи фактори и да дефинира план за действие, който е достатъчно убедителен и всички подкрепят. Според мен, думата, която най-добре го характеризира, е „съобразителност”.

Защо е важен бизнес анализаторът за успеха на един проект?

Липса на синхронизация между stakeholder-ите, неясни, непълни и дори излишни изисквания, недостатъчно проучени варианти за реализация, нулева документация, изключително затруднена последваща поддръжка на продукта… Заслужава ли си да спестите бюджет за бизнес анализатор? Не мисля! 🙂

Работил си в различни сфери – телекомуникации, автомобилна индустрия. Как се промени работата ти спрямо компанията и индустрията, в която работиш?

Всяка компания има свой собствен модел на работа. Целта е да се впишеш в него максимално бързо, за да може да се развиваш.

В телекомуникационната компания правехме проекти за нуждите на самата компания. Ежедневната ни комуникацията бе на 95% с колеги от самата компания – ние сме и клиент, и изпълнител. Бизнес анализ екипът бяхме открили повечето възможни предизвикателства на работата ни в този environment и знаехме как да ги избегнем. Имахме си начин на работа и той се прилагаше успешно във всеки проект.

Сега нещата са по-различни – клиентите ни са едни от най-големите и влиятелни компании в света. Всяка от тях има свой собствен начин на работа, с който ние трябва да се съобразяваме. Екипите са разположени на няколко континента. Начинът на комуникация е доста различен – на различни езици, с различни култури, в различни часови зони. Отговорността е по-голяма, защото крайните потребители са много повече и освен това – от работата ни зависи както нашата, така и репутацията на клиентите ни. Когато става въпрос за Мерцедес и BMW – няма място за грешки.

Как протича една твоя типична работна седмица като Requirements Engineer във Visteon Corporation?[pm]?

В началото на всяка седмица разглеждам задачите, по които трябва да работя, и ги приоритизирам съгласно нуждите на компанията към настоящия момент. Така имам план за седмицата, който следвам. Най-видимо за мениджмънта е отразяването на всички договорени/одобрени промени в системата за мениджмънт на изисквания и съответните project tracking/traceability системи. През останалото време – много срещи/обаждания/мейли/чат, с цел изчистване и review на изискванията.

Удоволствие за мен е и да представям Requirements Engineering отдела пред новопостъпилите служители в компанията.

Може ли да бъде очертан типичен профил на бизнес анализатора?

Моите впечатления са, че всеки човек, който обича да комуникира с хора и да разнищва казуси, е подходящ за бизнес анализатор. Голям плюс би бил, ако умее с лекота да филтрира полезната от излишната информация, да насочва разговорите в правилната посока, да може да взема самостоятелни решения и най-важно – да може бързо да се приспособява към промени.

Някои компании имат изисквания и относно образованието. Според мен това не е фактор, по който може да се прави подбор. Далеч по-важни са желанието и предишният опит.

Какви предимства дава тази професия на младите хора?

  • Научава ги на компетенции и техники, които са приложими както в професионалния, така и в личния живот;
  • Позволява им да работят във всяка една сфера, във всяка точка на света;
  • Развива комуникационните и лидерските им умения;
  • Развива нивото им на чужди езици;
  • Позволява им достъп до информация и технологии, които предстои да бъдат внедрени.

Това са точките, които си били най-важни и интересни за мен, когато започвах кариерата си като бизнес анализатор.

Откъде би ги посъветвал да започнат?

Човек трябва първо да разбере как работи една организация, за да може да гради кариера като бизнес анализатор. Според мен стажантска програма е най-приемливият старт. Колкото по-голяма е организацията – толкова по-добре, защото в големите организации има обособени звена/роли и процеси, от които може да се учим. В малките организации такива или няма, или са много трудни за идентифициране.

Какво ще научат участниците в започващия на 1 юли курс Fast Start in Business Analysis?

Какво е наложило появата на бизнес анализа, кои са основните понятия в тази дисциплина, къде се прилага, как най-ефективно да извлечем изискванията от stakeholder-ите, как да разграничим желанията от реалните им нужди, какви типове изисквания има и как те оформят крайното решение и разбира се – как да представяме работата си пред най-важния ни stakeholder – мениджмънта. Това са основните теми, по които всеки бизнес анализатор трябва да е компетентен, за да има шанс да изгради успешна кариера.

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *