7 ключови умения за управление на личните знания

pkmВсеки от нас се сблъсква в ежедневието си с купища проблеми за решаване. Затова е необходимо да боравим с всевъзможни техники за структуриране и обмен на информация. А и все пак живеем в информационно общество, в което имаме достъп до огромни количества информация и възможности за комуникация с много хора по целия свят.

Въпреки че по-голямата част от тази информация е цифрова, доста от нас все още използват предимно традиционните аналогови техники – to do лист, бележки, адресни книги, календари и т.н. И макар че все по-често се използва електронната поща като начин за комуникация, огромна част от информацията остава неструктурирана.

Управлението на личните знания е множество от процеси, които използваме за събиране, класифициране, съхранение, търсене, възстановяване и споделяне на знание в ежедневните си активности и начинът, по който тези процеси  подпомагат професионалната ни дейност. В действителност личното управление на знания трябва да се разглежда като съвкупност, включваща следните 7 умения, необходими за решаването на даден проблем. Това са умения, които ще бъдат необходими за успешна работа със знанието и информацията в XXI-ви век.

personal-knowledge-management-model

  1. Намиране на информация
    1.ИзвличанеВ основата му се включва всичко от нискотехнологични умения като задаване на въпроси и слушане, за да се достигне до по-сложни умения за търсене на информация, използвайки различни източници – напр. интернет търсачки (пр. Google, Bing), електронни бази данни на библиотеки, както и релационни бази данни. Важна част от ефективното упражняване на това умение са концепциите за разширяване и стесняване на търсенето, както и практики за повторно търсене.
  2. Оценка на информацията – подбиране на най-релевантната информация.
    2.ОценкаТук се включва не само оценката за качество на информацията, но и за определяне на връзката с текущия въпрос или проблем. За съжаление все повече разчитаме на реализираните компютърните механизми за оценка, но не бива да забравяме, че към настоящия момент – на ежедневно нарастване на информацията – търсачките работят с груб оценител на информацията, което може допълнително да затрудни правилния избор и прави това умение от огромно значение. На тази стъпка както може да се събере излишна информация, така може и да се изпусне важна такава, което със сигурност би променило по-нататъшното решение на конкретния проблем.
  3. Организиране на информацията – планиране и подреждане
    3.ОрганизиранеТук се налага използването на различни инструменти, за да се направят необходимите връзки между елементите на информацията. В работна среда ние си служим с папки, шкафове и други механизми за организиране на информацията. За сравнение, във високотехнологичните среди се налага да прибегнем до електронни файлове и папки, релационни бази данни и уеб страници. Ефективните организационни принципи трябва да са в основата на ефективното изпълнение за организиране на информацията, независимо от средата на информацията.
  4. Анализиране на информацията
    4.АнализиранеВ това умение се включва предизвикателството за разбиране на информацията. Неделима част от анализа на информацията са разработването и прилагането на модели, често количествени, за „извличане“ взаимоотношенията между данните. Инструменти като електронни таблици и статистически софтуер имат за цел да осигурят анализа на информацията, но човешкият фактор остава от основно значение при формулирането на моделите, включени в този софтуер.
  5. Представяне на знанието
    5.ПрезентиранеНай-важният аспект при поднасянето на информация е поставянето на централно място на публиката, независимо дали чрез презентация, уеб сайт или текст и се основава на принципа на „сдъвкване“ на информацията, за да се даде възможност на аудиторията да разбере, запомни и да се свърже с конкретния проблем. Например, използваните уеб стилове при дизайна на уеб сайт, са начин за осигуряване на по-добра използваемост и прегледност на конкретното съдържание.
  6. Опазване на информацията
    6.ОпазванеМакар и защитата на информацията да е малко по-различно умение, отколкото останалите, то е не по-малко значимо. Опазването включва разработването и прилагането на практики, които гарантират поверителността, качеството и реалното съществуване на информацията. Физическата сигурност, защита с парола, архивиране, създаване на резервно копие и използване на криптиране са само част от начините за спазване на конфиденциалност и са важен фактор за ефективното прилагане на това умение.
  7. Сътрудничество около знанието
    7.СътрудничествоВсе повече инструменти в сферата на информационните технологии се предоставят в подкрепа на съвместната работа с информация. За да може човек да използва ефективно тази технология се изисква не само разбиране как се използват тези инструменти,  но и разбиране на основополагащите принципи на ефективната съвместна работа. Комуникацията чрез електронна поща е илюстрация за ефективна употреба на това умение.

Всяка една изпусната стъпка от горния модел може да доведе непълноценно усвояване на знанията, т.е. до неуспех. Важен фактор за постигането на успех – това е мотивацията и стремежът за постигане на успех.

С няколко думи можем да кажем, че управлението на личните знания, това е рамка, проектирана от всеки един от нас за собствена употреба. Тя включва умения, които излизат извън компетентността ни и обхваща лични навици и предпочитания повече от всяка друга предварително дефинирана и стандартизирана дейност, насочена към организиране на информацията.

Интересувате се от темата? Пишете ни!

Бързо запитване

Вашите имена *

Вашият Email *

Вашето съобщение *

captcha

Добавете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *