7 въпроса за собственото развитие, които трябва да си зададем в навечерието на Новата година

Nikolay PenevПрез последните 20 години имах възможността да работя в най-динамичния сектор – информационни технологии, а от 2002 г. насам фокусът ми неизменно е обучението и развитието на ИТ специалистите. Като управител на водещ учебен център, имам контакти с повечето успешни компании в България, а така също пред очите ми минават стотици млади хора, които сега избират и тръгват по своя път в ИТ. Имал съм срещи както с организации, които създават своите кадри почти от нулата, така и с други, които използват готовия талант, без да инвестират нищо в него. Срещал съм частни лица, които се носят по течението, и други, които инвестират в себе си и на 22-25 годишна възраст вече са утвърдени, самостоятелни експерти или (съ-)собственици на обещаващи фирми.

Според мен, грижата за собственото развитие (професионално или лично) е най-вече лична отговорност, но не всеки разбира това. Някои специалисти имат щастието да работят в организации, които са ангажирани с развитието на персонала. Тези организации осигуряват на своите кадри необходимите ресурси да развиват силните си страни и имат адекватна система за оценяване на резултатите. Организацията е толкова динамична и гъвкава, че успява да постигне еднопосочност на развитието на отделния човек с корпоративните цели.

Много други обаче нямат шанса да работят в такава организация. Те често се губят между оценката на силните си страни и търсенето на подходяща работа. Компанията, в която работят, обикновено няма структурирана система за развитие на уменията на екипите си. Или пък, затрупани от ежедневни задачи, изпускат от поглед голямата картина, а именно: къде са по отношение на трудовия пазар, какви области на реализация има във или извън настоящата компания, какво са научили и как са се развили през последната година, кои свои умения трябва да доразвият и какви нови знания трябва да придобият, за да останат конкурентни.

Преходът между две календарни години по традиция е време за равносметка и планиране. Усилието си струва и се отплаща многократно. 7-те въпроса по-долу ще ни помогнат да постигнем повече през 2013 г.

1. Какво постигнах пред изминалата година?
Върнете се назад и прегледайте 2012 година месец по месец. Направете списък къде е минало времето Ви – включете основните си проекти, отговорности, задачи. Какво постигнахте? Колко нови неща научихте? Какви курсове и/или сертификати добавихте към професионалния си профил? Взехте ли участие в нови инициативи и ако да, колко от тях бяха по Ваша инициатива и колко – под натиска на обстоятелствата?

2. Каква е голямата картина?
Знаете ли какво се случва в света извън Вашата организация? Кои са тенденциите, които движат сферата, в която работите? Запознайте се с доклади на големи независими анализатори като Gartner и с глобалните тенденции, които те очертват за близките години. Къде сте Вие по отношение на тези тенденции?

3. Кои мои действия ще ми донесат най-голям успех?
Не забравяйте, че 80% от постиженията си дължим на неща, които правим в 20% от времето си. Приоритизирайте. Идентифицирайте ключовите за кариерата си 20% и акцентирайте върху тях.

4. Къде искам да съм в края на следващата година?
Къде искате да бъдете в края на 2013? Какво искате да сте постигнали? Напишете 5 неща, които искате да направите и ги приоритизирайте по важност.
Преглеждайте списъка всяка седмица и се питайте: Какво направих досега за моите Топ 5? А какво ще направя за тях следващата седмица?

5. Какво ще направя в следващите 3 месеца?
Направете си план за първите 3 месеца на годината. Кои са проектите, по които ще работите? Какво искате да постигнете? Какво ще Ви помогне и какво ще Ви попречи да го направите?

6. Какво ми губи времето?
Идентифицирайте всички онези дейности и хора, които изяждат времето Ви, без да носят полза на Вас или на компанията. Ако вече знаете кои са нещата, които губят времето Ви, просто ги елиминирайте.

7. Грижа ли се достатъчно за себе си?
Прегледайте дневния си режим. Колкото и да е изтъркан постулатът за здрав дух в здраво тяло, физическото и психическото ни състояние пряко влияят на нашата продуктивност. Движение на свеж въздух, почивка, любима книга, срещи с приятели – отделете време на нещата, които Ви зареждат с енергия и ви правят щастливи. Забравете за сандвичите, пиците и прочие junk-food. Оставете нощния живот за уикендите. Осигурете на тялото си пълноценна храна и достатъчно почивка – то ще Ви се отблагодари.

Ако тези 7 въпроса са Ви заинтригували, отделете време, за да работите върху тях и запишете решенията си или това, което сте научили за себе си. Можете дори да изпратите своята годишна равносметка и цели за 2013 г. по имейл до себе си с дата на получаване 17 декември 2013 г. (например сайт като http://www.futureme.org/ позволява да изпратим писмо в бъдеще време, като писмото бъде доставено точно на определена дата.) Най-добри резултати ще постигнете, ако преглеждате целите си всеки ден (за краткосрочните) или всяка седмица за тези, които имат по-дълъг срок за изпълнение.

Ако сме Ви помогнали с тази статия, моля, пишете ни или споделете Вашето мнение в полето за коментар по-долу. Няма нищо по-вълнуващо и мотивиращо от това да разбереш, че си бил полезен.

Интересувате се от темата? Пишете ни!

Бързо запитване

Вашите имена *

Вашият Email *

Вашето съобщение *

captcha

Подобни публикации

One Comment

Добавете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *