Сам или в група? Въпрос на приоритети.

В деня на виното и влюбените за разнообразие пречупих мрачните си размисли през призмата на обучението.

При равни други условия, кое бихте избрали: да учите сам/а или в група?

Периодично се налага да работя с данни в Microsoft Access, като дълго време разчитах на откъслечните знания, получени от колеги в процеса на работа. Те обаче се оказаха недостатъчни, а и започнах да правя най-разнообразни и досадни грешки,  за които някак не вървеше всеки път да питам.

Записах курс по Access 2007 в нашия учебен център, като за един пълен ден + два следобеда успях да мина първо ниво по системата  Mentored Learning (индивидуално обучение с ментор). След около седмица се включих в група за второ ниво, с която довърших обучението.

Инструктор и за двете нива беше Стефан Георгиев, който говори дори по-увлекателно, отколкото пише. И двете обучения бяха на място в „Ню Хърайзънс”, а това се оказа колкото удобство, толкова и недостатък. Да се обучаваш на мястото, на което работиш, е удобно, доколкото спестяваш време и транспортни разходи. Дали обаче това компенсира факта, че реално не се отделяш от работната среда и във всяка пауза можеш да прескачаш до компютъра, за да свършиш нещо? Резултатът за мен беше: непълноценни почивки и нарушена концентрация по време на обучението, удължено работно време.

Много наши клиенти, които се колебаят дали да изберат обучение на място в офиса си, или в учебния ни център, са изправени пред същия казус. Препоръката на инструкторите: ако изберете обучение на работното място, задължително осигурете подходяща учебна среда, което означава не само оборудвана зала, но и спокойствие на курсистите.

График
Едно ниво на Microsoft Access включва 16 учебни часа. Mentored Learning курсистите сами определят в кои дни и часове да преминат обучението, съобразно останалите си ангажименти. Необходимо е единствено предварителна уговорка с инструктора, за да е на разположение в залата. За мен това беше особено важно за първата, въвеждаща учебна сесия, когато обясненията на Стефан помогнаха по-бързо да разбера основните принципи на работа с бази данни. По време на следващата сесия си записвах възникналите въпроси, които обсъдихме при последната учебна среща.

Благодарение на плаващия учебен график можех сутрин да отхвърлям служебни задачи, а следобедите да отделям за курса. Недостатък беше изкушението да правя по-чести и по-дълги почивки, да оставям повече материал за следващия път и да отлагам планирани вече учебни сесии.

Често наши курсисти се сблъскват със същото затруднение – веднъж записали се, отлагат началото на курса, или вече започнали, не успяват да приключат с месеци. Причината: когато сам определяш графика си за обучение, отговорността за натовареността и продължителността е изцяло твоя. По-голямата свобода изисква по-висока мотивация и самодисциплина, в противен случай страдат резултатите.

От тази гледна точка, твърдият график на обучението в група има своите предимства. Когато говорим за Access, в два предварително фиксирани, последователни присъствени дни, с ангажираност от 9:00 до 17:00 ч., цялата група преминава през учебния материал и упражненията. Имаш възможност да сравняваш напредъка си с този на останалите курсисти и да се стремиш да постигаш повече.

Учебен материал
При Mentored Learning учебният материал е на английски език. Лекторите говорят достатъчно ясно и просто, за да бъдат разбрани от хора по целия свят, чийто роден език не е английският. Това може да бъде чудесна възможност да тренирате английския си, или пречка за разбиране на курса, ако имате само начални познания.

Системата за Mentored Learning изисква да упражнявате всяка отделна стъпка. Всичко, което веднъж е показано, задължително се повтаря и затвърждава, така че в края на курса няма пропуски в познаването на преминатия материал. В случая с Access за мен беше много ценна възможността да правя по няколко пъти всяко упражнение, което ме затруднява, както и да прескачам или минавам набързо нещата, които вече знам.

При обучение в група предишният опит и индивидуалното темпо на учене на отделните курсисти често се разминават. При все, че опитният инструктор умее да постига баланс в нивото и оказва помощ за индивидуалните затруднения на всеки курсист, ако някой е успее да върне групата 5 пъти за упражнение на едно и също нещо, нека сподели как го е постигнал 😉

Ако вече сте разговаряли с някой от екипа на „Ню Хърайзънс“ за обучения, вероятно е станало дума за Mentored Learning. И вероятно разговорът е завършил с покана да дойдете на място при нас, за да тествате системата. Действително, преценката дали този подход е за вас е строго индивидуална. Тестдрайв е единственият начин да разберете дали сте един за друг. А „Ела и пробвай” е нещо като покана за излизане на чаша вино без ангажименти. Или за Mentored Drinking, за да сме в духа на празника…!

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *