Груповите политики в живота на системния администратор – Разговор с Георги Лукарев

Георги Лукарев, системен администратор

В рамките на няколко месеца служители и ръководители на ИТ отдели на НОИ от цяла България преминаха обучение в „Ню Хърайзънс”, с цел повишаване на продуктивността и ефективността на работния процес. Курсът 50255: Managing, Maintaining and Securing Your Networks Through Group Policy ги запозна с възможностите на груповите политики за автоматизация на ежедневните задачи. 

Представяме ви един от участниците – Георги Лукарев, системен администратор в НОИ в град Русе. Георги работи в НОИ вече трета година, а опитът му като системен администратор датира от доста по-отдавна. 

Какво е да си системен администратор в НОИ?
В ИТ отдела сме четирима специалисти и поддържаме общо около 160 компютъра. Има моменти, в които работата ни е много натоварена (въпреки разпространената представа за държавните служители). Много често нашата работа започва, когато останалите служители са изгасили компютрите си и са си тръгнали, понякога се налага да работим и в събота. 

Кои са най-трудните моменти от работата ти?
Отчитайки факта, че все пак работя хобито си и това, което умея най-добре, не бих казал, че често се сблъсквам с трудности на работното си място. Kато че ли най-голям професионален дискомфорт ми създават случаите, в които се налага да правя компромис с вродения ми перфекционизъм и взискателност към детайла на крайния резултат, които не кореспондират по най-добрия начин с производителността. Прост пример: една стая с няколко работни места би могла да се оборудва и за 2, и за 5 часа, като в първия случай пестим време, но с цената на стърчащи кабели, разпилени принтери, оплитащи се телефони, недонастроени софтуери и т.н. 

Кои са любимите ти задължения?
Тук рискуваме да изразходваме сериозно дисково пространство, ако тръгна да ги изброявам всички, но… в духа на шегата, ще се спра на първото, за което се сещам: инструктажа на новопостъпила колежка за всичко, с което й предстои да работи (от компютъра до кафе машината, вътрешни правила и разпоредби). Колежката впоследствие неминуемо разбира, че половината неща са били на шега, но всичко е в името на по-добрата интеграция в колектива в дългосрочен план. 😉 

Как се включи в този курс?
Дойдох на мястото на колега, който беше възпрепятстван да участва, но като цяло практиката на НОИ да изпраща по един човек от IT отдел е крайно погрешна, особено от Районни Управления като нашето, където се помещаваме в две отделни сгради и съответно сме два различни IT екипа. Говорихме по този въпрос с нашия директор на Главна Дирекция „Информационни системи” преди последното обучение… предстои още да говорим. Това не са знания, които после могат да се преразкажат. Всъщност могат, но резултатът би бил като в онзи виц, където попитали Гарабед: „Хареса ли ти Лучано Павароти?” „Не особено.” „Е, как така? Ти ходи ли да го слушаш?” „Ами, не. Киркор ми го изпя.”
А тук разучаваме неща от различни аспекти на Windows Security, които са неразделна част от работата ни. Понякога четеш в Google или в някой форум как някой друг се е справил с проблема, но това са конкретни, некомплексни решения, от които се придобиват единствено откъслечни знания. На курса най-после видяхме систематизиране на нещата, а когато знаеш докъде се простира една област и какво можеш да правиш в нея, това улеснява в пъти качествения troubleshooting на даден проблем. 

Оценката ти за полезността на курса?
Курсът беше повече от полезен. Особено някои от политиките в Group policy за налагане на рестрикции над вършенето на злодеяния върху системата (и респективно пестене на време на администратора). Още по-важно за мен е, че сега знам къде са границите и възможностите на Group policy в Windows Server 2003 и 2008. Ще са ми полезни отработените методики и създадените навици на работа. Научихме се грамотно да унифицираме дадени групи потребителски профили, да създаваме за броени минути правила, които автоматично да се прилагат на всичките ни настоящи и бъдещи клиентски машини, след което адекватно да ги диагностцираме и редактираме. Аз лично твърдо изповядвам убеждението, че ако седнеш да правиш нещо като хората, трябва да разполагаш с цялата налична теория по въпроса. Иначе се получава един гол креативизъм, в което също няма лошо, но ако се занимавахме примерно с композиране на музика, а не с управление на Domain Controller-и. 

Какво от курса ще ти влезе в употреба, когато се върнеш на работа?
Набелязал съм си няколко неща, които задължително трябва да приложа на нашия сървър в посока оптимизация. Те ще са от полза конкретно за нашата система, за нашата архитектура, а не сме ги приложили досега, просто защото не сме ги знаели. Има и други, по-комплексни, които ще се направят, когато остане повече време и ги обмисля по-обстойно. В една средна или голяма мрежа винаги има над какво да се почовърка, за да извадиш малко повече производителност.   

За екипа на "Ню Хърайзънс" не е лесно да се раздели с толкова усмихната група.

Мнението ти за инструктора Дарин Йончев?
Много точно момче, това мога да кажа. Притежава солидна подготовка и в същото време един свободен и модерен стил на преподаване, което, между другото, при повечето лектори май се взаимоизключва. Изненадах се на шлифования му маниер на водене на курса, който отговаря на един доста по-голям опит и възраст. А и много истински като характер, от типа хора, с които се работи изключително лесно. 

Препоръките ти към учебната база?
Щеше да е по-удачно решение, ако бисквитките до машината за вода бяха с кокос. (Смее се.) Базата е добра, пък и ние рядко мърдаме настрани от компютърния терминал. 

На кого би препоръчал курса?
На всеки колега или приятел системен администратор, с когото се заговорим на тази тема. И на всеки, на когото видя, че му куцат груповите политики в живота… 🙂 

Какво ще посъветваш тепърва навлизащите в твоята професия?
Бих ги посъветвал да изберат реализацията като сисадмини, само ако наистина им се работи това, а не само защото са го завършили. Ако наистина ще ходят с настроение на работа. Това ще им позволи да са максимално толерантни към „юзърите“, без значение с какви …глупости (от наша гледна точка) ги занимават ежеминутно, защото всеки има сфера, в която е добър професионалист и не е задължително това да е точно компютърно-инженерната. 

Благодарим ти за отделеното време!
Благодаря за вниманието и спорна работа!

Интересувате се от темата? Пишете ни!

Бързо запитване

Вашите имена *

Вашият Email *

Вашето съобщение *

captcha

Подобни публикации

2 коментара

Добавете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *