Съвършен баланс на снимките с Photoshop CS5

Цветният баланс е характеристиката на всяка фотография, от която зависи до колко образът се доближава до реалността. Човешкото око се адаптира към външните условия и ние възприемаме средата около нас по един и същи начин при различна светлина – ярко слънце, облаци, сняг, изкуствено осветление. В цифровата фотография са отделени много усилия да се пресъздаде функцията на очите ни чрез оптика и електроника и техниката също да може да се адаптира. В повечето случаи обаче цифровото изображение не отговаря напълно на това, което окото възприема като цветове и експозиция.
Повече за баланса на бялото, цветния баланс и експозицията е споделено в Wikipedia.

Adobe Photoshop има автоматични настройки, които с един клик коригират цветовете, яркостта и експозицията. Могат да се използват във всяка една версия на продукта от меню Image.

Auto Tone (Shft+Ctrl+L) се занимава именно с цветовия баланс на снимката в зависимост от различните части на снимката (highlight, shadow, midtones).
Auto Contrast (Alt+ Shft+Ctrl+L) коригира контраста между цветовете, както и между тъмните и светлите тонове на снимката. Обикновено при използване на автоматичния контраст, снимката става доста по-ярка.
Auto Color (Shift+Ctrl+B) коригира цветовата температура на снимката.

В повечето случаи ефектът от използването им не е съвършен и не могат да се получат естествени тонове и контраст.
За максимална точност използвам техника, която да позволи максимален контрол над корекциите и която се изпълнява в няколко стъпки:

1. Отварям изображението, върху което ще работя – избрах една червена калинка, която снимах в Амстердам.

Заради яркочервеният цвят на колата и това, че съм задала грешен баланс на бялото на апарата, цялата снимка има синкав оттенък. Искам да получа правилна цветова температура, без да се налага да го правя „на око”, а също така искам и наистина контрастно изображение.

2.  Създаване на нов Adjustment Layer=>Threshold
Това може да стане директно през иконата в прозореца със слоевете или от менюто Photoshop, меню Layer=>New Adjustment Layer=>Threshold.

Цялата снимка изглежда като разпределение на две петна в черно и бяло. Черното петно съдържа сенките на снимката, а бялото петно застава на мястото на светлите части от снимката – там, където пада или се отразява светлината. Толерансът на осветеността на частите, които се вписват към черното или бялото петно се контролира със слайдъра на слоя или като се зададе числов параметър на Threshold Level.

3. Намиране на най-тъмните и най-светлите части
Когато се придвижи слайдера на Threshold в най-дясно, се намалява толеранса към осветените части на снимката и се вижда едно голямо черно петно с няколко бели точки. Това са най-светлите точки на снимката.

От менюто с инструментите се избира Color Sampler Tool (Shift+I), за да се отбележат тези части. С еднократно натискане Color Sampler Tool оставя отметка с число 1.

За отбелязване на най-тъмната част на изображението намалявам толерантността към тъмните части, като премествам слайдера на Threshold в най-лява позиция. Отново с еднократен клик върху частите в черно отбелязвам с Color Sampler Tool и с число 2 тъмната точка, с която ще работя.
Threshold слоят вече не е необходим, може да се скрие или изтрие.

4. Намиране на най-неутралната (сива) точка в снимката, за настройване на цветовата температура
Копира се Background слоя на снимката, за да се работи върху него без да се съсипе оригиналната снимка. Най-бързият начин е клавишна комбинация Ctrl+J. Друга опция е: Layer=> Duplicate Layer.

Запълва се новосъздадения слой с 50% сиво, от менюто Edit=>Fill..
Настройките, които е необходимо да се въведат в диалоговия прозорец за запълването са Contents Use: 50% Gray и  Blending Mode: Difference.

Създаденият нов слой е в ярки, киселинни цветове – синьо, бордо, сиво, зелено.

И за него ще е необходим един нов, Threshold слой. При задаване на Threshold Level от 3 до 8 трябва да може да се различат няколко черни точки върху белия фон. Отбелязва се с Color Sampler Tool и с число 3 някоя от тях, която ще послужи за корекция на цветовата температура.

Двата слоя, които бяха използвани за намиране на тази точка (Fill 50% Grey и Threshold) вече не са необходими и е добре да се изтрият или скрият, за да виждаме какво правим нататък.

5. Съвършена експозиция и цветен баланс
След като е готова снимката с три мерника и три числа, които отбелязват: най-тъмна, най-светла и най-неутрална точка е време да ги използваме в Layer=> New Adjustment Layer=>Curves.
В лявата част на диалоговия прозорец за настройка на Curves има три икони с Eyedropper Tool („капкомер” на български).

Когато изберем най-горната икона или Eyedropper Tool, мишката ни се превръща в инструмент, подобен на използвания за отбелязване на трите точки. С него трябва да натиснем втората отбелязана точка (най-тъмната в изображението). Със средният Eyedropper Tool, трябва да кликнем върху последната отбелязана точка (най-неутралната в изображението). Най-долната от трите икони е инструмента, с който трябва да кликнем върху първата отбелязана точка или най-светлата в снимката.

Снимката е готова, с естествени цветови тонове и контраст, направени по почти математически метод.

Препоръчвам метода за всякакъв тип снимки – най-вече пейзажи и портрети, при които обикновено цветовете привидно са добре, но след корекция има няколко нюанса подобрение.

Ще се радвам да получа мнение за техниката, както и да отговоря на въпроси ако има такива.

Повече информация можете да получите и на курсовете, предлагани от New Horizons Bulgaria за последната версия на Photoshop.

За контакти:

тел.: +359 2 421 0040/44

email: office@newhorizons.bg.

Използвани източници: Wikipedia, Scott Kelby’s blog

Снимки: Iliana Dimitrova

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    2 Коментари

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *