Lotus, моят приятел
|На 25 ноември IBS събра приятелите на Lotus Software в България, за да споделят знания и опит. Събитието Night in Yellow се провежда за трета поредна година и Стефан Георгиев, тренинг мениджър и инструктор в „Ню Хърайзънс“, отново беше сред гостите.
Разказът по-долу хвърля светлина върху нравите и ритуалите на Lotus обществото в България.
Предистория
Преди години IBS организираха неформални ежемесечни срещи, които се провеждаха в някое заведение и темите на разговорите бяха леко различни от Lotus Notes. Когато отидох за пръв път и зададох въпрос за технологията, присъстващите бяха във възторг.
В един момент IBS решиха, че ще трябва да измислят друг тип срещи, на които акцентът да е Lotus Notes. Имаше известна пауза, след което се появи Night in Yellow. При първото си издание събитието донякъде остана в контекста на старите привички и се проведе в клуб с жива музика. Третото издание беше по-различно.
На Night in Yellow тази година присъстваха около 70 гости – както хора, които работят с технологията, така и крайни потребители. Когато пристигнах, още от вратата ми залепиха бадж. Оказа се, че на баджовете на всеки има различен брой точки, които обозначават сферата на компетенциите ни. Зелената точка беше за потребители, жълтата – за администратори, червената – за дивелъпъри. Тъй като се занимавам едновременно с дивелъпмънт и администрация, бях от малцината, чиито баджове бяха с по две точки.
По традиция на тези срещи IBS организират томбола. Тази година мотото беше ”I know. I share.”, затова между нас ходеха агенти, които записваха номерата на баджовете ни и брояха връзките, които създаваме помежду си. Например, ако аз отидех и заговорех някого, това се броеше за връзка. На един голям екран вървеше актуална информация за броя на връзките до момента. Победител стана този, който успя да събере най-много връзки. Въпреки че заради ангажименти се появих на срещата с 2 часа закъснение, в крайната класация заех престижното десето място.
Въпроси без отговор
На Lotus срещите отивам с въпроси, които обаче обикновено остават без отговор, защото са неща, които искам да станат, но на дадения етап вероятно са невъзможни. Затова винаги с нетърпение чакам да излезе следващата версия на продукта и се надявам в нея да ги има.
Този път моят въпрос на деня беше към дивелъпърите: „Как може по програмен начин да се определи, че един потребителски сертификат е изтекъл?” И все още нямам задоволителен отговор, макар че топ дивелъпърите ми дадоха някои идеи.
Моят приятел Lotus Notes
С Lotus Notes се занимавам от 1997-98 година, първоначално абсолютно самостоятелно. Когато за пръв път ме изпратиха на курс, отидох не за да чуя нещо ново, а за да взема сертификат, че съм преминал обучение.
В първите години работа с Lotus Notes ми беше донякъде тежко, защото нямаше с кого да споделям опит. Не познавах никой, който да се занимава с тази технология, извън фирмата, в която работех. По това време нямаше толкова развит интернет, книгите бяха скъпи или не се намираха. С течение на годините започнах да срещам хора, които се занимават с Lotus Notes и Lotus Domino. Тези хора в някакъв момент смениха местоработите си, а на тяхно място съответно идваха нови хора. Така се завърта кръгът: нечий ученик постепенно натрупва опит, отива на по-горно ниво и става учител на друг. Общността се разширява.
На събитието тази година срещнах стари познати, с които заедно сме работили по различни проекти. Оказа се, че мои приложения все още работят – вече 10 години. Радостни новини, нали 🙂 Видях се също и с хора, които са били на курсове при мен в Ню Хърайзънс – както разработчици, така и администратори.
Обединени Лотуси – силни Лотуси
Най-голямата полза от подобен тип събития е, че хората се запознават. На тези срещи се събираме, за да се видим, да обменим опит, да знаем кои сме и когато някой се нуждае от помощ, да има от кого да я получи.
Едно от нещата, които ми тежаха при това събиране, беше отсъствието на хора от някои водещи фирми. А те отъстваха по една необяснима за мен причина – че чувстват другите като конкуренти. В крайна сметка, хората в България, които се занимаваме професионално с Lotus Notes, не сме много. И всеки от нас с дейността си подпомага развитието и използването на тази технология. А технологията, макар и по-малко известна, е доста силна и конкурентоспособна.
Аз никого не смятам за конкурент. Ще ви дам пример. Колеги, които използват мои приложения, са наели фирма, която да поддържа и доразвива тези приложения. Казах им, че ако имат нужда, могат да ме питат. С готовност мога да съдействам – с документация и обяснения, без никакви ангажименти.
Обратното също важи. Въпреки че от доста време се занимавам с тази технология и едва ли не би трябвало да знам всичко, ми се е случвало да се обърна към колеги, които са преминали обучение при мен, но с течение на годините са се развили и са станали капацитети в областта . Наскоро имах такъв случай. Написах имейл на колега – в момента имам такъв проблем, имаш ли някакво решение, и той ми писа.
Това е целта на срещите, да споделяме опита и наученото.
____________________________________________
Стефан Георгиев е тренинг мениджър и инструктор в учебен център Ню Хърайзънс.
Сертифициран е като: IBM Certified Instructor, IBM Certified Application Developer, IBM Certified Administrator, IBM Certified Specialist xSeries, IBM PSS, MCTS: SQL Server 2008, Microsoft Office Specialist: Microsoft Access
Виж профила на Стефан Георгиев
Виж публикации от Стефан Георгиев
Здрасти Стефчо,
За съжаление неможахме да се запознаем на срещата, но аз споделям изцяло твоето виждане за Лотуса.
И аз имах и имам същия проблем като теб за споделянето на опит. Ние наистина трябва да си поддържаме връзки за да можем да си споделяме проблемите и тяхното разрешаване. Много е трудно, когато няма кой да питаш и трябва сам да стигаш до отговора на въпроса(макар че така когато намериш дадено решение го запомняш за цял живот : )) и много е по-лесно когато има кого да питаш за даден проблем и той ти го реше за нула време, при условие че той си е чукал главата понякога и няколко дена или седмици : ).