Troubleshooting: общ, систематизиран модел за откриване и отстраняване на мрежови проблеми

ciscoЗависимостта на организациите от мрежова инфраструктура се увеличи многократно през последните десет години. Успехът на организациите зависи от мрежовата им свързаност. В резултат организациите се стремят да ограничат максимално мрежовите падове и рисковете от възникването им. Откриването и отстраняването на мрежови проблеми – troubleshooting – е основно умение за мрежовите администратори.

Мрежовата инфраструктура се усложнява с включването на множество протоколи, медийни формати и връзки към външни, често непознати, мрежи. Усложнената инфраструктура означава, че потенциалът за възникване на мрежови проблеми се увеличава. Причините за възникването на проблеми често остават неясни или трудно изясними.

Падовете в мрежата могат да бъдат засечени чрез определени симптоми – липсата на достъп към сървър или несъществуващ routing път в дадена рутираща таблица. Всеки симптом може да бъде сведен до един или няколко проблеми, или първопричини, чрез използването на специфични инструменти и техники за troubleshooting. След като бъде локализиран, проблемът може да бъде отстранен чрез имплементирането на решение, състоящо се от серия от действия.

Когато се работи за откриване и отстраняване на мрежови проблеми, систематизираният подход ще подобри процеса и ще даде по-добри резултати. Систематизираният подход към troubleshooting включва дефиниране на симптомите; локализиране на възможните проблеми, причинили симптомите; и систематично отстраняване на всички потенциални проблеми докато симптомите изчезнат. Общият, систематизиран модел за откриване и отстраняване на мрежови проблеми включва 8 стъпки:

 

Стъпка 1: Съставете ясна дефиниция на проблема. Проблемът трябва да бъде дефиниран чрез симптоми и потенциалните причини за възникването им. Определете общите симптоми и след това се уверете какви проблеми (или причини) биха могли да бъдат в основата на симптомите.

 

Стъпка 2: Съберете фактите, които ще Ви помогнат да изолирате възможните причини за възникване на симптомите. Задавайте въпроси на засегнатите потребители, администратори или ръководители. Съберете информация от различни източници – системи за управление на мрежата, анализ на протоколи, данни от диагностичните команди на рутера, информация от софтуерните системи.

 

Стъпка 3: Претеглете възможните причини въз основа на събраните факти. Използвайте фактите, за да отстраните част от проблемите в списъка Ви. Използвайте всяка възможност, за да намалите възможните причини и да съставите ефикасен план за действие.

 

Стъпка 4: Съставете план за действие въз основа на оставащите потенциални проблеми (причини). Започнете да работите с най-вероятния проблем и съставете план, в който ще работите само с една променлива върху проблема. Промяната на една променлива ще Ви позволи да възпроизведете дадено решение за определен проблем. Работейки с няколко променливи би решило проблема, но ще усложни идентифицирането на промяната, отстранила симптома.

 

Стъпка 5: Приложете плана за действие, като изпълнявате всяка стъпка внимателно. Следете дали и кога симптомът ще изчезне.

 

Стъпка 6: Събирайте данни след всяка направена промяна.

 

Стъпка 7: Анализирайте резултатите, за да определите дали проблемът е решен. В случай че сте намерили решение, работата Ви е завършена.

 

Стъпка 8: В случай че проблемът не е решен, е необходимо да съставите план за действие въз основа на следващия по вероятност проблем. Върнете се към Стъпка 4, започнете отново с еднократна промяна на дадена променлива и повторете процеса докато проблемът бъде решен.

Общият, систематизиран модел за откриване и отстраняване на мрежови проблеми следва да бъде подплатен с конкретни знания. Когато говорим за Сиско устройства и протоколи, най-бързият и изпитан начин за систематизиране на знанията е курсът TSHOOT. Курсът включва следните теми, които се отнасят и към съответния изпит 642-832:

  • Troubleshoot Multi Protocol system networks
  • Troubleshoot EIGRP
  • Troubleshoot OSPF
  • Troubleshoot eBGP
  • Troubleshoot routing redistribution solution
  • Troubleshoot a DHCP client and server solution
  • Troubleshoot NAT
  • Troubleshoot first hop redundancy protocols
  • Troubleshoot IPv6 routing
  • Troubleshoot IPv6 and IPv4 interoperability
  • Troubleshoot switch-to-switch connectivity for the VLAN based solution
  • Troubleshoot loop prevention for the VLAN based solution
  • Troubleshoot Access Ports for the VLAN based solution
  • Troubleshoot private VLANS
  • Troubleshoot port security
  • Troubleshoot general switch security
  • Troubleshoot VACL and PACL
  • Troubleshoot switch virtual interfaces (SVIs)
  • Troubleshoot switch supervisor redundancy
  • Troubleshoot switch support of advanced services (i.e., Wireless, VOIP and Video)
  • Troubleshoot a VoIP support solution
  • Troubleshoot a video support solution
  • Troubleshoot Layer 3 Security
  • Troubleshoot issues related to ACLs used to secure access to Cisco routers
  • Troubleshoot configuration issues related to accessing the AAA server for authentication purposes
  • Troubleshoot security issues related to IOS services (i.e.,finger, NTP, HTTP, FTP, RCP etc.)

Курс TSHOOT ще проведем на 25 – 29.10.2010 г. Инструктор ще бъде Дениз Кая. За регистрация и повече информация, моля не се колебайте да ни потърсите.

Използван източник:

http://www.cisco.com/en/US/docs/internetworking/troubleshooting/guide/tr1901.html

София, 29.09.2010

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    Подобни публикации

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *