Troubleshooting: общ, систематизиран модел за откриване и отстраняване на мрежови проблеми
|Зависимостта на организациите от мрежова инфраструктура се увеличи многократно през последните десет години. Успехът на организациите зависи от мрежовата им свързаност. В резултат организациите се стремят да ограничат максимално мрежовите падове и рисковете от възникването им. Откриването и отстраняването на мрежови проблеми – troubleshooting – е основно умение за мрежовите администратори.
Мрежовата инфраструктура се усложнява с включването на множество протоколи, медийни формати и връзки към външни, често непознати, мрежи. Усложнената инфраструктура означава, че потенциалът за възникване на мрежови проблеми се увеличава. Причините за възникването на проблеми често остават неясни или трудно изясними.
Падовете в мрежата могат да бъдат засечени чрез определени симптоми – липсата на достъп към сървър или несъществуващ routing път в дадена рутираща таблица. Всеки симптом може да бъде сведен до един или няколко проблеми, или първопричини, чрез използването на специфични инструменти и техники за troubleshooting. След като бъде локализиран, проблемът може да бъде отстранен чрез имплементирането на решение, състоящо се от серия от действия.
Когато се работи за откриване и отстраняване на мрежови проблеми, систематизираният подход ще подобри процеса и ще даде по-добри резултати. Систематизираният подход към troubleshooting включва дефиниране на симптомите; локализиране на възможните проблеми, причинили симптомите; и систематично отстраняване на всички потенциални проблеми докато симптомите изчезнат. Общият, систематизиран модел за откриване и отстраняване на мрежови проблеми включва 8 стъпки:
Стъпка 1: Съставете ясна дефиниция на проблема. Проблемът трябва да бъде дефиниран чрез симптоми и потенциалните причини за възникването им. Определете общите симптоми и след това се уверете какви проблеми (или причини) биха могли да бъдат в основата на симптомите.
Стъпка 2: Съберете фактите, които ще Ви помогнат да изолирате възможните причини за възникване на симптомите. Задавайте въпроси на засегнатите потребители, администратори или ръководители. Съберете информация от различни източници – системи за управление на мрежата, анализ на протоколи, данни от диагностичните команди на рутера, информация от софтуерните системи.
Стъпка 3: Претеглете възможните причини въз основа на събраните факти. Използвайте фактите, за да отстраните част от проблемите в списъка Ви. Използвайте всяка възможност, за да намалите възможните причини и да съставите ефикасен план за действие.
Стъпка 4: Съставете план за действие въз основа на оставащите потенциални проблеми (причини). Започнете да работите с най-вероятния проблем и съставете план, в който ще работите само с една променлива върху проблема. Промяната на една променлива ще Ви позволи да възпроизведете дадено решение за определен проблем. Работейки с няколко променливи би решило проблема, но ще усложни идентифицирането на промяната, отстранила симптома.
Стъпка 5: Приложете плана за действие, като изпълнявате всяка стъпка внимателно. Следете дали и кога симптомът ще изчезне.
Стъпка 6: Събирайте данни след всяка направена промяна.
Стъпка 7: Анализирайте резултатите, за да определите дали проблемът е решен. В случай че сте намерили решение, работата Ви е завършена.
Стъпка 8: В случай че проблемът не е решен, е необходимо да съставите план за действие въз основа на следващия по вероятност проблем. Върнете се към Стъпка 4, започнете отново с еднократна промяна на дадена променлива и повторете процеса докато проблемът бъде решен.
Общият, систематизиран модел за откриване и отстраняване на мрежови проблеми следва да бъде подплатен с конкретни знания. Когато говорим за Сиско устройства и протоколи, най-бързият и изпитан начин за систематизиране на знанията е курсът TSHOOT. Курсът включва следните теми, които се отнасят и към съответния изпит 642-832:
- Troubleshoot Multi Protocol system networks
- Troubleshoot EIGRP
- Troubleshoot OSPF
- Troubleshoot eBGP
- Troubleshoot routing redistribution solution
- Troubleshoot a DHCP client and server solution
- Troubleshoot NAT
- Troubleshoot first hop redundancy protocols
- Troubleshoot IPv6 routing
- Troubleshoot IPv6 and IPv4 interoperability
- Troubleshoot switch-to-switch connectivity for the VLAN based solution
- Troubleshoot loop prevention for the VLAN based solution
- Troubleshoot Access Ports for the VLAN based solution
- Troubleshoot private VLANS
- Troubleshoot port security
- Troubleshoot general switch security
- Troubleshoot VACL and PACL
- Troubleshoot switch virtual interfaces (SVIs)
- Troubleshoot switch supervisor redundancy
- Troubleshoot switch support of advanced services (i.e., Wireless, VOIP and Video)
- Troubleshoot a VoIP support solution
- Troubleshoot a video support solution
- Troubleshoot Layer 3 Security
- Troubleshoot issues related to ACLs used to secure access to Cisco routers
- Troubleshoot configuration issues related to accessing the AAA server for authentication purposes
- Troubleshoot security issues related to IOS services (i.e.,finger, NTP, HTTP, FTP, RCP etc.)
Курс TSHOOT ще проведем на 25 – 29.10.2010 г. Инструктор ще бъде Дениз Кая. За регистрация и повече информация, моля не се колебайте да ни потърсите.
Използван източник:
http://www.cisco.com/en/US/docs/internetworking/troubleshooting/guide/tr1901.html
София, 29.09.2010