TELCO 2015: четири сценария от IBM Institute for Business Value

Въпреки растящия дял на потребители на мобилна телефония през последните години, обемите на продажби в телекомуникационната индустрия намаляват със засищането на пазарите в развиващите се държави.

Най-бурните години в историята на индустрията са между 1999 г. и 2009 г. През 1999 г. едва 15% от населението на планетата има достъп до телефония. През 2009 г. почти 70% от населението има достъп до мобилна телефония. През последното десетилетие рязко спада потреблението на PSTN (мрежа от канално-комутируемите публични мрежи по света, първоначално мрежа от стационарни аналогови телефонни системи, а към момента почти изцяло цифрова) и се увеличава потреблението на Over-the-top (OTT) услуги.

Въпреки че растежът на продажбите на мобилен интернет носи надежда за пазара, продажбите на мобилно съдържание и свързаност не успяват да компенсират цялостния спад в индустрията.

Въз основа на проучване на телекомуникационната индустрия, Институтът на IBM, Institute for Business Value, определя четири възможни сценария за развитието на пазара до 2015 г.

Сценарии Survivor Consolidation – Консолидиране на оцелелите: намаленото потребление води до свиване на пазара и стагнация. Операторите в развитите пазари не са успели да се развият хоризонтално, нито да пробият в нови вертикални ниши. Инвеститорите губят доверие в потенциала на индустрията и оттеглят капиталите си. В последствие се налага консолидация на пазара.

Очаквани дялове продажби за сценарии Survivor Consolidation 2015:

Развити пазари: 69% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 30% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 1% IPTV, content, music, video.

Развиващи се пазари: 85% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 14% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 1% IPTV, content, music, video.

Сценарии Market Shakeout – Изчистване на пазара: След продължителен застой инвеститорите принуждават операторите да разпръснат активите си в множество бизнеси с различни профили на възвращаемост. В последствие се появяват играчи за продажби на дребно, които предлагат услугите на разформированите организации. Пазарът е допълнително фрагментиран от правителствени и общински регулации, и инициативи на алтернативни доставчици (например местни домсъвети и сдружения). Алтернативните доставчици прокарват ултра бързи връзки до сиви райони (gray areas). Частните инвестиции в инфраструктура остават ограничени в гъсто заселените райони. Операторите търсят развитие чрез хоризонтално разширение и продажби на луксозни пакети за свързаност (premium connectivity services) на доставчиците на съдържание и апликации, както и на бизнес клиенти и обикновени потребители.

Очаквани дялове продажби за сценарии Market Shakeout 2015:

Развити пазари: 49% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 49% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 2% IPTV, content, music, video.

Развиващи се пазари: 80% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 20% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 0% IPTV, content, music, video.

Сценарии Clash of Giants – Сблъсък на титаните: Операторите се консолидират и създават сдружения, за да останат конкурентни на доставчиците на OTT услуги и производителите на устройства, които навлизат в свободните ниши на пазара. Появяват се мега оператори, които разширяват пазарния си дял чрез избрани вертикални ниши (например e-health, smart grids). Операторите развиват портфолио от селектирани мрежови услуги и интегрирано дигитално съдържание.

Очаквани дялове продажби за сценарии Clash of Giants 2015:

Развити пазари: 64% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 31% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 5% IPTV, content, music, video.

Развиващи се пазари: 81% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 18% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 1% IPTV, content, music, video.

Сценарии Generative Bazaar – Многолюдна чаршия: Иновациите, конкуренцията и технологиите свалят бариерите за достъп до пазара. Разликите между доставчици на Over-the-top услуги и мрежови доставчици постепенно се стопяват. Доставчиците на инфраструктурни решения се интегрират хоризонтално и предлагат достъпна и неограничена свързаност за всички потребители и устройства. Появява се бързо растяща група от малки и гъвкави иновативни оператори.

Очаквани дялове продажби за сценарии Generative Bazaar 2015:

Развити пазари: 35% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 60% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 5% IPTV, content, music, video.

Развиващи се пазари: 63% PSTN voice, VoIP/ VoBB, mobile voice, SMS revenues; 34% fixed broadband, dial-up, legacy corporate, 3G, broadband; 3% IPTV, content, music, video.

За да бъдат готови за промените през следващите години, операторите трябва да бъдат нащрек за първоначални сигнали за случващи се сценарии и да поддържат потенциал, които ще ги изведе в челните позиции на пазара, независимо от сценария. Потенциалът включва: стратегия за имплементация на ценово ефективна широколентова свързаност, оптимизация на бизнес процесите въз основа на задълбочено изследване на възможностите на мрежата и поведението на потребителите, култура на усилено сътрудничество (highly collaborative culture), и гъвкаво проектиран бизнес модел.

За IBM Institute of Business Value: наследник на изследователските програми на IBM, част от организационната структура за management consulting. През 1999 г. е основан Institute for Knowledge Management (IKM), консорциум от частни и публични организации, провеждащи изследвания в сферата на управленските и организационни аспекти на knowledge management. През 2000 г. малка група специалисти основава IBM e-business Innovation Institute (ebII), чиято цел e изследването на влиянието на новите технологии върху различни индустрии. IBV e сформиран в 2001 г. чрез обединяване на IKM и ebll, и консултантската фирма Mainspring. През 2002 г. IBV придобива PriceWaterhouseCoopers Consulting (PwCC). Първоначално IBV се фокусира върху изследвания в помощ на старши ръководни кадри. Повечето изследвания са на глобално ниво. С придобиването на PwCC, IBV започва да публикува изследвания от типа “future agenda”, които развиват вероятни икономически и бизнес модели за 5 – 10 години напред във времето.

Източници:

http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Business_Value

http://www-935.ibm.com/services/us/index.wss/industry_library/imc/a1000065

София, 10.08.2010 г.

dimitar (at) newhorizons.bg

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *