Как влияе аутсорсингът върху развитието на ИТ в една държава?
|Andy Grove: „Изнасянето на ИТ убива иновациите в информационните технологии“.
Анди Гроув е американски предприемач от унгарски произход, един от първите служители на Intel Corporation и човекът, които изиграва ключова роля за нейния успех.
В статия за Business Week бившият изпълнителен директор и настоящ старши съветник на компанията споделя части от своя житейски опит и ги обобщава през макроикономическата призма на успеха на американската ИТ индустрия преди двадесет години. Разсъжденията му са предупреждение към икономиката, в която посоката на развитие и натрупване на интелектуален капитал прави обратен ракурс. Голяма част от обособените професии в ИТ сферата в настоящия момент се поемат като функции от набиращи сила компании в Азия, като по този начин се намаляват разходите за ИТ и вниманието се фокусира върху инвестиции в производството, маркетинга, продажбите.
През годините на скоростно развитие на информационните технологии и натрупване на know-how се установяват и американските технологични гиганти като Intel, Microsoft, Cisco, Adobe, Apple, HP, Sun, IBM. За Гроув ключът към успеха на тези компании и на цялото общество се крие именно в процеса на техния растеж. Всички те са започнали своя живот от малки „гаражни фабрики” и са следвали естествен път на развитие и разрастване, който обхваща процесът на оптимизиране и обновяване на продукта, а успоредно с него – и на човешкия капитал.
Акумулира се и се натрупва знание, а около него се развиват нови роли и функции, налага се раждането на нови позиции, разделяне и обособяване на съществуващи. Този процес на самостоятелно разширяване и съзряване Гроув нарича „scaling”. Него той определя като фактор номер едно за създаване на стабилна заетост в ИТ сферата, тъй като той представлява борба за оцеляване и изпреварване на конкуренцията и е ядрото на директния практически опит на специалистите и люлка за новости.
Поверяването на част от ИТ услугите и поддръжка в ръцете на аутсорсинг компания в държава с многократно по-ниско заплащане на труда е лесен и евтин начин за оптимизиране на разходите и елиминиране на нуждата от търсенето и обучението на специалисти вътре в компанията и обособяването на самостоятелен отдел. От друга страна, това е образно „окаишване” на професионалната общност на специалистите по информационни технологии и на цялостното бизнес направление. Вложенията във вътрешна позиция на ИТ специалист се отплащат на фирмата като ангажимент към компанията и поглед отвътре за технологичните й нужди, отплащат се и на държавата като рефлектират в създаването на бизнес в ИТ сферата. Гроув пледира за създаване на JOB-CENTRIC икономика, която да продължава традицията на свободния пазар, но да е ориентирана дългосрочно и стратегически към човешкия капитал.
В България аутсорсингът е стимулиращ за заетостта в ИТ сферата, тъй като ние сме от държавите, в които чуждестранни компании изнасят част от ИТ услугите си. Има компании с международно присъствие и клонове в различни държави, в които вътрешното обслужване на ИТ се случва в нашата страна, а има и такива, които са част от централизирано обслужване на информационните технологии и българския клон е поддържан от специалисти в друга държава. Има и български компании, които избират да поверят поддръжката си на друга българска компания.
Как се отразява аутсорсингът на българската икономика? Ще успее ли Америка да запази конкурентното си предимство в ИТ след закриването на голям брой работни места по поддръжката и изнасянето им в млади и евтини държави като Индия и Китай?
Източници:
www.businessweek.com
http://blogs.hbr.org/hbr
Снимка:
Avelar/Bloomberg News/Landov
Българската икономика е възможна поради аутсорсинга. Малкия пазар изключва възможността за големи разходи и немалка част от съпътстващите дейности са поверени на външни доставчици на услуги основно за реализация на икономии. Големия проблем възниква при контрола, защото често няма или са налице трудно измерими показатели за качеството, надеждността и развитието на услугите. Друг проблем е вземането на решения от директорския съвет без наличието на всички директори. Например една компания е аутсорснала своя ИТ отдел и на заседанията на директорите не присъства представител на аутсорсващата компания в качеството на ИТ директор и консултант. Бизнес решенията се спускат готови към ИТ отдела и се изпълняват, но се губят новите възможности предлагани от съвремените технологии. Комуникацията би следвало да е двупосочна между отделите, били те вътрешни или изнесени извън компанията.
Страните с най-бързо развиващи се икономики БРИК имат потенциала да „откраднат“ технологичното предимство на Америка. Нужни са политическа воля, постоянство, законодателни промени и „мозъците“ не са глупави за да не виждат къде би било най-добре за тях. С интерес наблюдавам държавната подкрепа за проекта Сколково в Москва. В Индия има подобни проекти, но все още липсват елементи от мозайката за да сглобят пълна картина. Китай има всичко необходимо за да го постигне и върви уверено по този път.
Влизаме във века на „know-how“ надпреварата. Ще има значение коя страна може да създава знание, да го култивира, да го задържа при себе си и да го продава в бизнес опаковка.
Здравей, Наньо,
Благодаря ти за мнението.
Знанието е ключовият актив в настоящия век, а то се трупа с воля и мисъл.
Аутсорсингът е успешна практика, която се прилага в развитите страни от години, а от скоро и у нас. Изборът на аутсорсинг услуги води до намаляване на разходите и колкото по-рано го осъзнае бизнеса в страната толкова по – добре.