Как влияе аутсорсингът върху развитието на ИТ в една държава?

Andy Grove: „Изнасянето на ИТ убива иновациите в информационните технологии“.

Анди Гроув е американски предприемач от унгарски произход, един от първите служители на Intel Corporation и човекът, които изиграва ключова роля за нейния успех.

В статия за Business Week бившият изпълнителен директор и настоящ старши съветник на компанията споделя части от своя житейски опит и ги обобщава през макроикономическата призма на успеха на американската ИТ индустрия преди двадесет години. Разсъжденията му са предупреждение към икономиката, в която посоката на развитие и натрупване на интелектуален капитал прави обратен ракурс. Голяма част от обособените професии в ИТ сферата в настоящия момент се поемат като функции от набиращи сила компании в Азия, като по този начин се намаляват разходите за ИТ и вниманието се фокусира върху инвестиции в производството, маркетинга, продажбите.

През годините на скоростно развитие на информационните технологии и натрупване на know-how се установяват и американските технологични гиганти като Intel, Microsoft, Cisco, Adobe, Apple, HP, Sun, IBM. За Гроув ключът към успеха на тези компании и на цялото общество се крие именно в процеса на техния растеж. Всички те са започнали своя живот от малки „гаражни фабрики” и са следвали естествен път на развитие и разрастване, който обхваща процесът на оптимизиране и обновяване на продукта, а успоредно с него – и на човешкия капитал.

Акумулира се и се натрупва знание, а около него се развиват нови роли и функции, налага се раждането на нови позиции, разделяне и обособяване на съществуващи. Този процес на самостоятелно разширяване и съзряване Гроув нарича „scaling”. Него той определя като фактор номер едно за създаване на стабилна заетост в ИТ сферата, тъй като той представлява борба за оцеляване и изпреварване на конкуренцията и е ядрото на директния практически опит на специалистите и люлка за новости.

Поверяването на част от ИТ услугите и поддръжка в ръцете на аутсорсинг компания в държава с многократно по-ниско заплащане на труда е лесен и евтин начин за оптимизиране на разходите и елиминиране на нуждата от търсенето и обучението на специалисти вътре в компанията и обособяването на самостоятелен отдел. От друга страна, това е образно „окаишване” на професионалната общност на специалистите по информационни технологии и на цялостното бизнес направление. Вложенията във вътрешна позиция на ИТ специалист се отплащат на фирмата като ангажимент към компанията и поглед отвътре за технологичните й нужди, отплащат се и на държавата като рефлектират в създаването на бизнес в ИТ сферата. Гроув пледира за създаване на JOB-CENTRIC икономика, която да продължава традицията на свободния пазар, но да е ориентирана дългосрочно и стратегически към човешкия капитал.

В България аутсорсингът е стимулиращ за заетостта в ИТ сферата, тъй като ние сме от държавите, в които чуждестранни компании изнасят част от ИТ услугите си. Има компании с международно присъствие и клонове в различни държави, в които вътрешното обслужване на ИТ се случва в нашата страна, а има и такива, които са част от централизирано обслужване на информационните технологии и българския клон е поддържан от специалисти в друга държава. Има и български компании, които избират да поверят поддръжката си на друга българска компания.

Как се отразява аутсорсингът на българската икономика? Ще успее ли Америка да запази конкурентното си предимство в ИТ след закриването на голям брой работни места по поддръжката  и изнасянето им в млади и евтини държави като Индия и Китай?


Източници:

www.businessweek.com

http://blogs.hbr.org/hbr

Снимка:

Avelar/Bloomberg News/Landov

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    3 Коментари

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *