Квалификационна схема за ITIL® v3: структура
|Целта на Квалификационна схема за ITIL® v3 е да осигури практически приложима и навременна сертификация, която да поддържа формализираните образователни изисквания към организациите и частните лица, работещи с ITIL® практиките за управление на услуги.
За всяка от ITIL квалификациите са в сила следните принципи:
- Сертификацията носи професионална и кариерна стойност за курсиста
- Знанието може да бъде доставено по различни начини
- Доставеното знание отговаря на заложените цели и на очакванията за придобиване на нови компетенции
- Изпитните въпроси отговорят на таксономията на Блумс (Blooms taxonomy)
- Квалификацията допринася за съзряването на ITSM гилдията
Квалификацията предоставя ясна стратегия за плавно повишаване на компетенциите чрез надграждане на сертификационните степени
Квалификационната схема е разработена въз основа на основните принципи (core guidance) на ITIL практиките за управление на услуги. В последствие учебните програми са разширени, за да обхванат по-широки аспекти на ITIL практиките за управление на услуги.
Схемата е изградена на модулен принцип, с цел гъвкавост при избора на теми за достигане на сертификация ITIL Expert.
Структурата на схемата е съставена въз основа на публикациите за ITIL практики за управление на услуги. Учебната програма включва следните теми и елементи от ITIL практиките:
- Strategy Generation
- Release and Deployment Management
- Demand Management
- Service Validation and Testing
- Portfolio Management
- Evaluation Management
- Financial Management
- Knowledge Management
- Service Catalogue Management
- Event Management
- Service Level Management
- Incident Management
- Availability Management
- Request Fulfilment
- Capacity Management
- Problem Management
- Service Continuity
- Management Access Management
- Information Security Management
- Operations Management
- Supplier Management
- Service Measurement
- Transition Planning and Support
- Service Reporting
- Change Management
- Service Improvement
- Service Asset and Configuration Management
- Technology Management
- Risk Management
- Application Management
- Service Desk
- Monitoring and Control
- IT Operations Management Considerations
- Technology
- Organizational Considerations
Темите са групирани в различни комбинации, покриващи елементи от Lifecycle профила и Capability профила, и са организирани в три нива на сертификация: Foundation level; Intermediate level; Master level (in development).
Източник: ITIL Service Management Practices V3 Qualification Guidance –http://www.itsmfi.org/files/ITILSMPV3QS%20rev1.pdf
dimitar (at) newhorizons.bg
София, 14 юли 2010 г.
* * *
• Акредитираните ITIL® курсове се доставят чрез itSM Solutions LLC, акредитиран партньор за обучения на CSME.
• ITIL® е регистрирана търговска марка на Cabinet Office.