Дигитален бизнес анализ
|Статията е базирана на уебинар „Дигитален бизнес анализ“, с водещ Методи Младенов. За да изслушате уебинара, последвайте линка.
Какво е дигиталната/цифровата трансформация?
Ако компанията си постави стратегическа цел „дигитална трансформация“ – от една страна, това ще повиши нейната адаптивност, от друга – ще промени начина, по който „прави бизнес“.
Дигитализацията не се изчерпва с това да имаме сайт или Facebook страница, защото нуждите на потребителите отдавна са минали този етап. Дигитализацията, също така, не означава да трансформираме вътрешните си процеси. Това също вече не е достатъчно.
Много хора смятат, че дигиталната трансформация е свързана с имплементиране на нови технологии. „Нови технологии“ – звучи супер! Но технологиите и иновациите (Blockchain, Big Data, IoT, AI, ML, Agile, Robotic Process Automation, Disruptive technologies, Cyber Security), сами по себе си, не представляват конкурентно предимство. Необходимо да се създадат бизнес моделите, с които тя да се използва, така че да донесе съответното конкурентно предимство.
Каква е ролята на бизнес анализаторите в дигиталната трансформация?
Бизнес анализаторите създават стойност в компанията като участват в управлението на промяната, мислят за вътрешните процеси, за продуктите и крайните клиенти. Можем да ги наречем „change“ агенти.
От тази гледна точка дигиталната трансформация се фокусира върху следното:
- Business Models – Добро познаване на технологията и нейното използване с цел доставяне на стойност на компанията под нова форма;
- Operational processes – Значително намаляване на разходите или увеличаване на ефективността на back-office операциите;
- Customer experience – Използване на технология за промяна на начина, по който компанията взаимодейства с клиентите.
„Being Digital is about creating brand-new business models by placing the customer at the center of attention, creating processes that offer incredible customer experiences enabled by technology“.
Каква е еволюцията в бизнес анализа
Професията Бизнес Анализатор е дефинирана през 2003 г., когато се създава и Международен Институт по Бизнес Анализ (IIBA).
BA v1.0 Delivering what the business needs, after they needed it
До този момент ролята на бизнес анализатора е била свързана с това да достави продукта на нивото, на което бизнесът се нуждае. Бизнес анализаторите се включват след като клиентът вече е решил какво трябва да бъде решението и каква е бизнес нуждата.
BA v2.0 Delivering what the business needs, when they need it
Вече в много компании, които следват Agile методология, бизнес анализаторът започва да доставя неща тогава, когато са необходими на клиента. Вече имаме ясна концепция за MVP (minimum valuable product), в която бизнес анализаторите доставят стойност непрекъснато, без да чакат да се затвори цялостния “scope” и да имат документ с изисквания, за да започне процеса по доставка.
BA v.3.0 Delivering what the customers need, when it suits them
Все повече се работи на принципа “on the fly” – тоест възниква някаква необходимост и бизнес анализаторът е на разположение, за да отговори на нея. Първоначалната нужда се променя, а с това и доставката се променя адекватно и навременно.
Това също вече не е достатъчно, защото бизнес анализаторите, като специалисти, често могат да се фокусират повече върху трендовете и да доставят на клиента това, от което той се нуждае, още преди бизнесът да е разбрал.
Така че тази еволюция тя ще продължава. В някои компании това ще бъде революция.
Какво предстои в близко бъдеще?
Много от малките компании, които използват липсата на строга йерархия и това, че продуктът им, все още, не се ползва от много потребители, което им дава възможност за пряк досег с клиента. Това е един от възможните начини компаниите да бъдат „близо до клиента“.
От тази гледна точка, еволюцията на професията дава много възможности, защото пазарът ще става все по-изискващ. Съответно, този, който успее да се адаптира и да предвиди нуждите на клиента, той ще бъде успешният.
Този „шифт“ от бизнес нужда към нужда на клиента е ключов, защото бизнес анализаторите присъстват от началото до края на проекта.
Digital бизнес анализаторът е следващата „шапка“ на бизнес анализатора.
Какво е „ново нормално“ за бизнес анализаторите:
1. Все по-задълбочено разбиране за product ownership-а. Това ще бъде начин на работа, към който много бизнес анализатори ще се профилират в бъдеще. Ще работят изцяло за един продукт, който ще развиват до край, познавайки добре неговите клиенти. Това ще носи много по-голяма стойност за компанията, отколкото да бизнес анализаторът да бъде разхвърлян в различни проекти.
2. Empathize with real customer – взаимодействие с реалните клиенти. Целта е да успеем да „влезем“ в обувките на клиента. Това е най-добрият начин да бъде доставен максимално стойностен customer experience.
3. Reimagine Business Processes – усъвършенстване на бизнес процесите.
4. Embrace Agility – стремежа всяко действие да бъде с минимални ресурси, като същевременно носи максимална стойност за клиента.
5. Drive Evidence-Based Decisions – взимане на решения, базирани на доказателства/данни, за бъдат трендовете правилно разпознавани. Затова от полза са уменията за работа с голям обем от данни.
6. Continuous Stakeholder Collaboration – стейкхолдърите могат да бъдат неограничен брой и да излизат от проекта по динамично, предвид това че нещата се случват on the fly.
7. Understand technology – задълбочено познаване на клиентите, за да правят компаниите продукти, които удовлетворяват реалните нуждите на клиентите, които ги използват.
Ключови умения и компетенции, които един бизнес анализатор трябва да развие в дигиталната епоха?
- Customer Experience
- Empathy Mapping
- Journey Mapping
- Design Thinking
- The 3 G (Gemba, Gembutsu, Genjitsu) Approach
- Continuous learning
- Simplification (Less Documentation More Action)
- Aware of technology capabilities
Добри практики за трансформация от обикновен бизнес анализатор към дигитален:
- Анализ на настоящото и бъдещото състояние на компанията – от гледна точка на вътрешната организация и как клиентът би повлиял на това състояние;
- Познания за истинските проблеми на клиентите;
- Креативност, за да може бизнес анализаторът да си представи новите неща, което технологиите могат да реализират.
- Agile подходът помага да бъде доставена стойност с по-бързи темпове.
- Активно учене и самоподобряване. Това ще бъде едно от най-ценните умения в следващите няколко години – човек да е способен да научи много нови неща за кратък период от време – за седмица или месец.
- Събиране и организиране на информация, така че да може да бъде анализирана. Това ще помогне за взимане на информирани решения.
- Добро познаване на най-съвременните технологии, по които могат да бъдат изградени нови работещи бизнес модели.
Ако искате да развиете и надградите знанията си в сферата на бизнес анализа, разгледайте нашите обучения като последвате линка.