Теодора Тодоровa: За да бъде успешен един Agile екип, трябва всички хора в него да „изповядват“ Agile
|Теодора Тодорова е PMP® и PMI-ACP® сертифициран ръководител на проекти със значителен опит в ИТ индустрията. Започва кариерата си като софтуерен разработчик преди повече от 12 години, а през 2012 г. решава да промени пътя си и да използва уменията си да изгражда успешни екипи и да управлява проекти. Теодора придобива голяма част от професионалния си опит в една от водещите аутсорсинг компании в България, работейки върху малки, средни и големи софтуерни проекти в широк кръг индустрии, вкл. спорт, социални мрежи, консултиране, финанси. Прилагала е успешно както Agile, така и Waterfall методологии, и умее да стимулира иновациите, продуктивността, ефективността, подобренията, растежа и високите резултати.
Теодора провежда обучения по програмата на PMI Agile Certified Practitioner (PMI-ACP)® към Ню Харайзънс България.
Какво те подтикна за кариерна промяна от програмиране към управление на проекти? Какви бяха най-големите предизвикателства при промяната?
За щастие, докато бях програмист, имах възможност да работя по проекти, в които ми се налагаше да комуникирам директно с клиента, а не през „proxy“, както се казва. Така започнах да забелязвам, че съм доста добра в това да разбирам нуждите и проблемите на клиентите и да успявам да ги реша. В комбинация с това, че съм доста комуникативен човек, реших да се развивам в посока управление на хора и проекти.
Най-голямото предизвикателство в началото беше да осъзная, че трябва да престана да пиша код. Програмирането ми е слабост, да стана програмист е моя сбъдната мечта, за която положих много усилия. И така, в началото постоянно се опитвах да вмъкна и малко писане на код в ежедневните ми задължения. Разбрах, че това ме разфокусира от същността на работата ми като ръководител и по-скоро пречи, отколкото да помага на екипа.
Работила си както по Agile, така и по Waterfall методологии. Кои са основните разлики при прилагането им?
При Waterfall методологията трябва много добро планиране и специфициране в началото на проекта, клиентът трябва да е наясно какво иска, а ние трябва да го разберем правилно. Това е много трудно при големи проекти. Виждала съм наистина успешно прилагане на Waterfall при малки проекти, които не отнемат повече от 3 месеца.
От друга страна, при Agile планирането и спецификацията е непрекъснат процес, на база обратната връзка, която получаваме от клиента. Прилага се успешно при големи проекти с по-голяма степен на несигурност в началото.
Разкажи ни за някой от по-големите ти проекти.
Последният клиент, за когото работих, беше Норвежката спортна федерация. В Норвегия имат централизирана база от данни за всички спортове. Размерът на информацията е доста внушителен – представете си всичко свързано със спорта на една държава – хора, организации, турнири, спортни събития, резултати и това е за футбол, баскетбол, стрелба, плуване и каквото още се сетиш. В Норвегия се изисква дори любителските лиги и клубове да са регистрирани официално – като например ИТ футболната лига, каквато си имаме и в България 😊. Имат няколко приложения за администриране на тази информация. Нашият екип в България бяхме отговорни за три от приложенията.
Най-голямото предизвикателство беше да се синхронизираме с хората в Норвегия, защото използвайки една база от данни, трябва много добре да се съобрази как и къде в другите приложения ще се отрази всяка промяна и да комуникираме постоянно с тях.
Какви умения се изискват при комуникация с хора от различна култура и как успявате да преодолявате различията?
Уважаваме тяхната култура и същевремeнно им показваме българската.
Много съм любопитна към навиците и начина на живот на други народи и винаги, когато имам възможност да комуникирам с хора от други култури, се опитвам да разбера колкото се може повече за тях. Същевременно, чужденците също се интересуват от България и от нас като народ. Когато посетят България, искат да разберат как живеем, как се забавляваме, да опитат българска традиционна кухня.
Как успяваш да балансираш между работата и личния живот?
Когато съм в офиса се опитвам да давам 100% от себе си и обратно – извън офиса, да не мисля за работа. Разбира се, трябва да обичаш това, което правиш, за да намираш енергия и мотивация да даваш всичко от себе си и за щастие, при мен е така.
Защо беше важно да се сертифицираш към PMI®?
За мен беше много важно да се сертифицирам, преди всичко за да попълня пропуските в моите знания и да повиша квaлификацията си.
Когато реших да се сертифицирам, вече бях натрупала значителен практически опит, но след първия прочит на PMBOK® установих, че има още много какво да се научи. Относно PMI-ACP® (Agile Certified Practicioner) мога да кажа, че е изключително практически насочен. С нетърпение очаквам новата 6-та версия на PMBOK®, където адаптивния подход ще се разглежда също толкова детайлно както Waterfall.
През октомври предстои да проведеш курс Agile Certified Practitioner (PMI-ACP)®. За кого ще бъде полезен той?
Този курс ще бъде полезен за всички хора, които вече практикуват или планират да внедрят Agile в своите екипи и организации. Това са най-вече специалисти в областта на информационните технологии, но не само. За да бъде успешен един Agile екип, трябва всички хора от екипа да „изповядват“ Agile. Независимо дали са тийм лидери, product owners, програмисти, тестери, бизнес аналисти, за тях ще е важно да са наясно с Agile принципите.
Благодаря ти за този разговор! Очакваме те с нетърпение за първия Agile Certified Practitioner (PMI-ACP®) курс в Ню Харайзънс България!