Радостин Христов: В рекламата трябва да бъдеш иноватор, но така, че да останеш разбран
|Радостин Христов работи в областта на рекламата и графичния дизайн от над 20 години. Завършил е художествената академия в Мадрид, специалност Илюстрация и Графичен Дизайн. Започва през 1996 г. като арт директор в една от първите аутдоор рекламни агенции в България – Емпекс ООД, след това в Реклама ООД, старши уеб дизайнер в Дивижън/iConcept Ltd. USA и L.A. Internet USA, 6 години арт директор в Nova Studios – „Бон Апети“, арт директор в Декони Интернешънъл, Design Board Belgium, МАГ адвертайзинг и 5 години художествен и творчески директор в Аll Channels Advertising. В момента e художествен директор в MullenLowe Swing.
Реализирал е десетки проекти за клиенти като Loreal, Nestle, Lidl, RaiffeissenBank, Penny Market, UNICEF, Bella, Fanta, Coca Cola, AVON, Загорка, WWF и много други.Носител е на десетки награди от български и международни рекламни и дизайн фестивали, сред които: сребърна, златна и платинена награда на SABRE London, Miami, финалист на Golden Drum Slovenia, сребърни и бронзови награди на ФАРА, сребърни и златни награди за уеб сайт на годината и др.
Радостин провежда курсове за Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign в Ню Харайзънс България и е лектор на започващия на 6-ти юни курс Графичен дизайн за бизнес професионалисти.
Работиш в сферата на рекламата и графичния дизайн вече повече от 20 години. Какво ти дава тя?
Считам се за един от тези късметлии, които работят това, което са учили и обичат да правят. Един вид работата ми е хоби и хобито – работа. Да работиш в рекламата откъм творческата й страна ти дава много – емоции, свобода, среща с интересни и различни хора. За да си добър в това, което правиш, обаче ти е нужно да оставиш настрана егоцентризма, личната гледна точка и предпочитания. Това е занаят, който непрекъснато се променя – трябва да си различен, но и в крак с времето, в което живеем, дори една крачка напред – да бъдеш иноватор, но така, че и да останеш разбран.
Накратко – работата в тази сфера ме прави всеки изминат ден все по-толерантен и уважаващ мнението и вкуса на останалите, без да се налага да изменям на принципите си.
Какви са отговорностите ти като художествен директор в MullenLowe Swing?
MullenLowe Swing е агенция с богато минало и история. Това,което ме привлече да работя тук, е философията на работа – малък, но качествен и внимателно подбран екип, бутикови решения и фокусиране към създаване на качествен творчески продукт с висока добавена стойност, която върши своята маркетингова и рекламна задача за клиента.
Отговорността, ако мога да я нарека така, е да защитавам доверието, гласувано към мен и да давам най-доброто от мен, създавайки качествен визуален контент и интересни творчески решения, което самият мен ме мотивира достатъчно.
Реализирал си много проекти със социална значимост, включително за клиенти като UNICEF и WWF. Разкажи ни за някой от тях.
Работата на социална тематика или кауза ти дава една допълнителна гледна точка, която често пропускаме или остава в периферното ни полезрение и заради забързания ни начин на живот я подминаваме с лекота. Рекламистите харесваме тези кампании и клиенти, защото ни дават свобода на мисълта, изваждат ни от зоната на конфорта и мотивират да създадем интересен и качествен продукт.
Eдин от любимите ми проекти беше реализирането на една идея, която ми се роди в края на кампания на Уницеф срещу детското насилие, когато вече бюджетът беше изчерпен, но бях твърдо решен да направим. Става дума за един нестандартен билборд, върху който с падането на нощта и неговото осветяване, се появява сиулет на човек, заплашващ свито в ъгъла дете. Измислих съоръжението, изрязах от коматекс малък силует, прикачих към осветителното тяло на билборда и с малко тестване се получи тази игра със сенките. От фирмата за външна реклама бяха така добри да ни предоставят безплатно свободна позиция за една седмица на централна софийска улица и нещата се развиха лавинообразно. Цялата инсталация излезе около 120 лв., а резултатите бяха страхотни – над 50 български и международни сайтове публикуваха рекламата, над 500 000 виждания, над 10000 позитивни коментара, дори достигна до Япония и ни поискаха официално позволение за публикация в тяхно списание за реклама. И когато зад всичко това стои добра кауза, в такива моменти няма как да не обичаш работата си.
Друга любима кампания ми беше пак за Уницеф за подпомагане на млади майки в първите дни след раждането. Трябваше да снимаме бебе с етикетче на ръчичката, подобно на тези на дрехите с инструкции за употреба – тъй като мотото на кампанията беше “Децата не идват с инструкции за отглеждане”. Бях подготвил няколко такива етикетчета и въпреки, че съм баща на две деца, бях изумен колко мъничка ръчичка имаше това новородено и как нелепо седеше етикетчето, приготвено за снимки. Наложи се, разбира се, да го монтираме на постпродукция.
Другите примери с интересни послания и добър резултат бяха тези за WWF и Загорка зелен фонд. Хората винаги са положително настроени към подобен вид реклама, когато зад нея не седят меркантилни интереси и винаги се посрещат добре.
С какво те привличат сферата на обученията и ролята ти на инструктор?
Работата с хора, които имат желание да създават. Това ме мотивира, а и вярвам, че когато човек преподава и учи другите, всъщност той учи най-вече себе си, което всъщност си е безкраен процес.
Предстоящият курс Графичен дизайн на бизнес професионалисти е насочен към хора, занимаващи се с маркетинг и PR, собственици на стартъпи и малък бизнес, организатори на събития и пр. Защо им е необходим подобен курс?
Убеден съм, че знанията, които ще добият след този курс, ще им бъдат от полза в ежедневната работа.
Идеята е да учим, говорим, обсъждаме и тренираме неща, с които се сблъскваме непрекъснато и ни губят време, пари, нерви. В тоази курс няма да намерят суха и отегчителна теория или уроци по софтуер, които могат да намерят навсякъде из нета. Ще се гмурнем направо в дълбокото на практическата работа и базовите познание в областта на графичния дизайн и лесното създаване на добър визуален и печатен контент.
Някои от най-интересните тенденции, които ще са водещи в сферата на рекламата и графичния дизайн в следващите няколко години?
Не бих се нагърбил с пророчество. Обичам да изследвам настоящето и миналото, да се инспирирам от заобикалящия ни свят и от хилядите вече създадени неща от хора преди нас. Цялата тази информация се запечатва на подсъзнателно ниво в мозъка ни до правилния момент, когато излиза неочаквано под нова форма, звук или картина. Това ме забавлява. Не мисля за трендове и моди и не смятам, че някой би предвидил какво ще бъде актуално утре.