Подготовка, курс и изпит – ITIL® Practitioner
|Поредицата статии „Подготовка, курс и изпит“ цели да ви подготви максимално добре за вашия курс и последващия сертификационен изпит.
В тази статия ще ви запозная с курса ITIL® Practitioner, какво представлява и какви са моите препоръки относно подготовката, курса и изпита.
ITIL® Practitioner
ITIL® Practitioner e най-новото допълнение в палитрата от ITIL® курсове и сертификати, с важната мисия да свърже теорията с практиката. След години на трудни и понякога болезнени опити за въвеждане на добрите практики от ITIL®, вече има курс, който дава отговор на въпроса „Как да въведем ITIL® в нашата организация?“. ITIL® Practitioner дава един съвсем нов поглед върху трупаната с години терминология и цели да помогне на всички специалисти да осъзнаят нуждата от въвеждане (adopt) и адаптиране (adapt) на IT Service Management.
Подготовка
Добрата подготовка помага курсистите да са по-спокойни по време на курса и, съответно, да извлекат максимална полза от него.
Четене на материали
Задължително е да си припомните материала от ITIL® Foundation курса, особено ако сте го взели преди повече от 1 година.
Поставяне на цели
Ключов момент при подготовката е да си поставите конкретни цели за присъствие на самото обучение. Тези цели могат да бъдат:
- Лични – например получаване на нови знания с цел кариерно развие;
- Професионални – например конкретни проблеми, поставени от вашия мениджър;
- Съчетание от двете.
Важно е още в самото начало на обучението тези цели да бъдат поставени пред инструктора, за да може той/тя да ви поднесе съдържанието на курса така, че да постигнете тези цели.
Курс
Курсът ITIL® Practitioner е с продължителност 2 дни, като самото явяване на изпит може да се случи в края на втория ден или в избран от вас ден след приключването на курса. Желателно е предварително да сте взели решение кога ще се явите на изпит и да го споделите с инструктора в самото начало на курса. Моята препоръка е да не прибързвате, защото изпитът е по-скоро труден и е нужно време да бъде разбран и научен преподадения материал.
Курсът е с много ясно изразена практическа насоченост. Дават се много примери от практиката и се очаква курсистите също да имат богат практически опит, най-вече с ръководенето на проекти. Опит в PRINCE2® или PMP® методологиите ще ви е от голяма практическа полза.
По време на курса фокусът е върху три основни компетенции, които са критичен фактор за успешното прилагане на ITIL®:
- Organizational Change Management (Управление на промени на ниво организация)
- Communication (Комуникация)
- Measurement and Metrics (Измервания и мерки)
Важни са и т.нар. 9 Guiding Principles за имплементиране на IT Service Management:
- Focus on value (Фокус върху добавената стойност)
- Design for experience (Дизайн с цел максимално лесно ползване)
- Start where you are (Започнете от това, което вече имате)
- Work holistically (Работете холистично)
- Progress iteratively (Напредвайте, без да се връщате назад)
- Observe directly (Наблюдавайте директно)
- Be transparent (Бъдете открити)
- Collaborate (Работете съвместно)
- Keep it simple (Простите неща са най-ефикасни)
Изпит
В интернет няма много информация за самия изпит, защото официалната сертификация започна в началото на 2016. Има обаче няколко много важни момента, които е важно да не забравяте:
- Трябва да притежавате ITIL® Foundation сертификат, за да се явите на изпита
- Общият брой въпроси е 40, като за да вземете изпита, са ви нужни 28 верни. Не губете прекалено много време върху един въпрос. Няма специална награда, ако отговорите правилно на всички 40 въпроса.
- Имате официално 105 минути + 15 минути за кандидати, чиито майчин език не е английски.
- Изпитът е open book, т.е. имате право да ползвате официалната книга ITIL® Practitioner Guidance. Книгата можете да си закупите сами или да ви бъде предоставена като част от тренинг материалите. И в двата случая вземете я с вас, няма да съжалявате! Смятам, че ако сте отделили време да я прочетете внимателно и можете бързо и лесно да намерите дадена тема, това може да е решаващо за правилния отговор на поне 4-5 въпроса и така значително да подобрите шансовете си за успех.
- Доброто ниво на английски език е важно. Ако имате проблеми с езика, не се притеснявайте да го споделите предварително.
Надявам се, че съм успял да отговоря на всяко ваше притеснения и сте готови да се запишете на курса ITIL® Practitioner.
Ще се радвам да получа вашето мнение за този материал и да отговоря на възникнали въпроси. Можете да ги споделите като коментар към тази статия или да се присъедините към дискусиите в групата IT Service Management (ITSM) Bulgaria.
* * *
ITIL® е регистрирана търговска марка на AXELOS Limited. Swirl logo™ е търговска марка на AXELOS Limited.
Акредитираните ITIL® курсове се доставят от Ню Харайзънс България, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, и New Horizons CLC- 5Point Enterprises, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, което означава, че доставяме най-новите официални курсове, за да получите най-добри резултати от инвестицията си в обучение.
PRINCE2® е регистрирана търговска марка на AXELOS Limited.
PMP® e сертификационна марка на Project Management Institute, Inc., регистрирана в САЩ и други държави.