Подготовка, курс и изпит – ITIL® Foundation
|Поредицата статии „Подготовка, курс и изпит“ цели да ви подготви максимално добре за вашия курс и последващия сертификационен изпит.
В тази статия ще ви запозная с курса ITIL® Foundation, какво представлява и какви са моите препоръки относно подготовката, курса и изпита.
ITIL® Foundation
Курсът ITIL® Foundation e първото ниво на сертификация, което ви предоставя знания за ключовите елементи от рамката, за основните концепции и най-вече за терминологията, която е неизменна част от т.н ITIL® жизнен цикъл на услугите. Курсът показва връзките между отделните фази на този жизнен цикъл и процесите, които са свързани с тях, като набляга на това как цялата съвкупност от процеси подпомага предоставянето на услуги към клиентите.
Подготовка
Когато говоря с бъдещи курсисти, винаги наблягам на темата подготовка, защото добрата подготовка им помага да са по-спокойни по време на курса и съответно да извлекат максимална полза от него.
Четене на материали
Не е нужно да четете предварително материалите за курса (ако са ви изпратени предварително), но може да прочетете какво е услуга и каква разликата между услуга и продукт. Добре ще е да помислите за практически примери от вашето ежедневие и да определите дали те са услуги или продукти. Подстригването например е услуга, а шишето минерална вода от магазина е продукт. Доставката на вода до офиса обаче също е услуга.
Поставяне на цели
Ключов момент при подготовката е да си поставите конкретни цели за присъствие на самото обучение. Тези цели могат да бъдат:
- Лични, например получаване на нови знания с цел кариерно развитие;
- Професионални, например конкретни проблеми поставени от вашия мениджър;
- Смесица от двете.
Важно е още в самото начало на обучението тези цели да бъдат поставени пред инструктора, за да може той/тя да ви поднесе съдържанието на курса, така че да постигнете тези цели.
Курс
Курсът ITIL® Foundation е с продължителност 3 дни, като самото явяване на изпит може да случи в края на третия ден или в избран от вас ден след приключването на курса. Желателно е предварително да сте взели решение кога ще се явите на изпит и да го споделите с инструктора в самото начало на курса.
По време на курса:
- Трябва да се запознаете максимално добре с учебния материал – не подценявайте материалите, които са ви предоставени.
- Да зададете нужните въпроси, за да постигне поставените предварително цели – вие определяте нивото на детайл: ако няма въпроси, няма да получите и точните отговори.
Много е важно да прочетете внимателно предоставените ви материали, защото те са подбрани така, че да получите правилната доза теоретични и практични знания. Подчертавам правилната, защото е изключително важно да се намери баланс между прекалено много и прекалено малко като обем на материалите. Едва ли ще ви е приятно да присъствате на курс, в който трябва за 3 дни да вземете 1200 слайда, но пък сигурно ще сте разочаровани, ако са само 20.
Ако обаче прецените, че има пропуски, не се притеснявайте да попитате. Питането помага и на двете страни да са максимално доволни.
Изпит
В интернет има много информация за самия изпит. За мен обаче има няколко много важни момента, които е важно да не забравяте:
- Изпитът цели да провери дали сте разбрали жизнения цикъл на услугите и процесите, които са нужни тези услуги да бъдат оптимално предоставяни. Имаме 5 фази и 26 процеса, като част от тях не са в обхвата на курса. Разбирането каква е целта на фазата и кои са процесите в нея е критично.
- Имате право на 14 грешки. Общият брой въпроси е 40, а за да вземете изпита са ви нужни 26 верни. Не губете прекалено много време върху един въпрос. Не дават специална награда, ако отговорите правилно на всички 40 въпроса.
- Доброто ниво на английски език е важно. Ако имате проблеми с езика, не се притеснявайте да го споделите предварително.
- Имате достатъчен брой примерни въпроси. Не търсете допълнително, а се фокусирайте върху това как да подобрите техниката си на отговаряне, за да може да откриете верния отговор по повече от един начин.
Надявам се, че съм успял да отговоря на всяко ваше притеснениe и сте готови да се запишете на курса ITIL® Foundation.
Ще се радвам да получа вашето мнение за този материал и да отговоря на възникнали въпроси. Можете да ги споделите като коментар към тази статия или да се присъедините към дискусиите в групата IT Service Management (ITSM) Bulgaria.
ITIL® е регистрирана търговска марка на AXELOS Limited. Swirl logo™ е търговска марка на AXELOS Limited.
Акредитираните ITIL® курсове се доставят от Ню Харайзънс България, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, и New Horizons CLC- 5Point Enterprises, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, което означава, че доставяме най-новите официални курсове, за да получите най-добри резултати от инвестицията си в обучение.