Основни понятия в ITIL®: Business Case

Поредицата статии „Основни понятия в ITIL®“ цели да ви предоставя една практическа гледна точка към ключовите понятия в ITIL®. Тяхното правилно разбиране ще ви даде възможност по-лесно и по-бързо да имплементирате добрите практики във вашата компания.

В тази статия искам да ви запозная с т.н. Business Case. Ако вашата компания е решила да имплементира IT Service Management, то това неминуемо ще доведе до динамично въвеждане и извеждане на услуги във вашия Service Catalog или промяна във вашето Service Portfolio. Как да решим дали да въведем дадена услуга, дали тя ще ни донесе печалба или ще ни позволи да спечелим по-голям пазарен дял?

ITIL® ни дава кратък и ясен отговор – при нужда от взимане на подобен род решение да бъде създаден документ (Business Case), в който да се опише каква е бизнес целта на новата услуга или промяната в настояща услуга, какви резултати очакваме да постигнем, в какъв срок и срещу каква сума.

За да бъде взето решение, е нужно да се прецени дали отношението между инвестиция и възвращаемост е подходящо. Това отношение се нарича ROI (Return on Investment) и е изключително важно да бъде включено в съставянето на Business Case-a. Добра практика е

benefit-cost

това отношение да бъде пресметната преди започването на проекта (Pre-Programme ROI) и след неговото приключване (Post-Programme ROI).

business case

Самият документ може да бъде разделен на няколко секции:

  • Въведение (Introduction) – Показва бизнес целите, които ще бъдат покрити от новата или променената услуга
  • Методи и Допускания (Methods and assumptions) – Показва докъде се простира обхватът на този Business Case, като този обхват е дефиниран по време, разходи и ползи
  • Влияние върху бизнеса (Business impacts) – Финансовите и нефинансови резултати
  • Рискове и Планирани мерки? (Risks and contingencies) – Рисковете и вероятността те да случат и какви мерки са планирани?, ако тези рискове се реализират
  • Препоръки (Recommendations) – Препоръчителни действия

Business Case-ът трябва да бъде проверяван регулярно, т.е. трябва да сме сигурни, че това, което сме планирали първоначално като разходи и приходи, наистина е така. Когато се правят промени за дадената услуга, Change Manager-a и Change Evaluation процесът трябва да подсигурят, че т.н. Value не е променено и клиентите продължават да получават това, което очакват.

Честа грешка, която се допуска, е да се изтъкват прекалено много технически предимства на даденото решение, а не какви бизнес цели покрива то. Не забравяйте, че решението ще бъде взето на база стратегията на компанията, а не на лични преференции.

Важно е също така да не се забравя, че въвеждането или извеждането на дадена услуга може да предопредели бъдещето на една компания. Понякога няколко дни допълнителна работа може да ви спестят много главоболия.

Ако искате да научите повече за създаването и менажирането на Business Case, заповядайте на курса ITIL® Intermediate Service Offerings and Agreements 2011 Edition.

В следващата статия ще обясня какво е точно ознават понятията Отчитане (Accounting), Бюджетиране (Budget) и Таксуване (Charging).

Ще се радвам да получа вашето мнение за темата Business Case и да отговоря на възникнали въпроси. Можете да ги споделите като коментар към тази статия или да се присъедините към дискусиите в групата IT Service Management (ITSM) Bulgaria.

ITIL® е регистрирана търговска марка на AXELOS Limited. Swirl logo™ е търговска марка на AXELOS Limited.
Акредитираните ITIL® курсове се доставят от Ню Харайзънс България, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, и New Horizons CLC- 5Point Enterprises, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, което означава, че доставяме най-новите официални курсове, за да получите най-добри резултати от инвестицията си в обучение.

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *