ITIL® Foundation е въведение в един свят от нови идеи
|В следващите редове ще Ви представим инструкторът Краси Дончев и неговите причини да избере ITIL®, като основа за по-добрата комуникация между бизнеса и ИТ специалистите.
Здравейте г-н Дончев. Разкажете ни кога за пръв път се сблъскахте с ITIL® и вярвахте ли, че тази методология ще се наложи така бързо и в толкова големи организации?
С ITIL® се срещнах за първи път през 2006 година във връзка с текущите ми задължения по онова време в Хюлет Пакард. Бях мениджър по поддръжка на големи клиенти и част от задълженията ми включваха провеждането на редовни оценки на качеството на процесите за управление на IT услуги при клиентите, за които отговарях. ITIL® пасна веднага на моя начин на мислене и идеите, които се въртяха тогава в главата ми за организация на работата на IT отделите и година по-късно вече бях преминал през сложния процес на сертификация до най-високото ниво.
Кажете ни три силни и три слаби страни на ITIL®.
Ще бъда кратък. Първи 3 от силните:
- ITIL® е базиран на опита на IT света, а не чист академичен продукт
- ITIL® е скалируема рамка, която може да бъде удобна за всички съществуващи видове доставчици на услуги
- Еволюцията на ITIL® – поне до този момент – е изключително добре синхронизирана с тенденциите в развитието на IT света.
Сега 3 слаби:
- ITIL® донесе със себе си един доста сложен и обемен набор от нови понятия, който трудно се предъвква особено от новите му „потребители“
- Управлението ITIL® се комерсиализира прекомерно, което като цяло довежда до спад в качеството на внедряванията
- Книгите, съставляващи колекцията ITIL® са нечетими и препълнени с формулировки, в които съдържанието е много по-малко от думите.
Всичко това разбира се е строго мое мнение, с което не ангажирам никого.
Имате ли наблюдения какви са промените в една организация, преди и след като е имплементирала ITIL®?
Да имам такива наблюдения и то много. Извън стандартно очакваните промени мога да споделя някой от по-интересните ефекти, като например този: Хората, пряко въвлечени във внедряването на ITIL® процеси, придобиват самочувствие и стават доста често „евангелисти“ на ITIL®. Понякога дори се достига до чувствително отделяне на тези екипи от останалата част, до степен на затвореност, която силно затруднява комуникацията в IT, която и без това си куца здраво.
За добрите промени – няма да говоря. Те са ясни.
Освен подготовката за сертификационен изпит, какво още дава обучението по ITIL® Foundation?
Като всяко ново знание, така и ITIL® добавя ново самочувствие и самоуважение в колегите, преминаващи курсовете. Мнозина от тях са впечатлени от наученото, други се опитват да го „вържат‘ с практиката си, а трети го отричат незабавно. ITIL® Foundation е като изучаването на нов език – първо ниво. Но същевременно е и въведение в един свят от нови идеи, които могат да се окажат повратни в кариерата на някой от участниците в курсовете. Аз съм пример за това.
Благодаря ви за отделеното време.
___________
ITIL® е регистрирана търговска марка на AXELOS Limited. Swirl logo™ е търговска марка на AXELOS Limited.
Акредитираните ITIL® курсове се доставят от Ню Харайзънс България, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, и New Horizons CLC- 5Point Enterprises, ITIL® & PRINCE2® тренинг организация, акредитирана от PEOPLECERT, което означава, че доставяме най-новите официални курсове, за да получите най-добри резултати от инвестицията си в обучение.