Антоан Манчев: Scrum е начин на мислене

Удоволствие е да ви представя увлекателния разговор с Антоан Манчев, мениджър Development Centre в Micro Focus и инструктор в New Horizons. 

Визитка:
Антоан Манчев има над 10 години опит в управлението на проекти в софтуерни компании.
През годините е бил отговорен за дизайна, внедряването и поддръжката на множество проекти. Координира работата с бизнес клиенти, крайни потребители, техническия и мениджърския екип. Изпълнява контролни функции по отношение на целия жизнен цикъл на проектите.
Компетенциите му включват: Project Management, SLA Analysis, Data Modeling, Mapping, Area Surveying, Computer Data Processing, Application Portfolio Management, Agile, Scrum, Rally.

Антоан, казваш за себе си, че си „Scrum евангелист”. Какво стои зад това определение?
Близко определение за „евангелист“ е човек, който безрезервно вярва в принципите и успеха на това, което изповядва. Лично за мен Скръм методологията е набор от практики, методи и действия, с които можем да направим работата си по-приятна и видима за останалите около нас, и това да бъде достатъчно предвидимо и прозрачно за заинтересованите лица, които в много случаи се нуждаят от бързи и с необходимото качество решения и продукти.

Как стигна до него?
Преди 6 години се взе решение на високо ниво Micro Focus да стане Agile компания и започнахме да въвеждаме Скръм методологията като работен процес. Минахме няколко корпоративни обучения, направихме няколко пилотни проекта… Първоначалните резултати не бяха по-различни от преди, но различното беше настроението в екипите – хората говореха, взимаха решения и се стремяха да  организират нещата така, че да вървят в правилната посока. В един момент усетих, че започвам да използвам Скръм принципи и извън работата си – например приоритизиране на задачите вкъщи, поделяне на отговорностите със съпругата ми. 🙂 Тогава разбрах, че нещата са излезли от чисто професионално естество и са преминали в начин на мислене.

Координираш проекти на много нива, между хора с различен опит и квалификация вътре и извън организацията. Кои са най-големите предизвикателства, с които си се сблъсквал?
На първо място бих поставил правилната комуникация между заинтересованите страни. Това включва всеки един от етапите на водене на проекти – от дефинирането на рамките и обхвата на проекта, до затварянето му. Тук трябва да се търси баланса между прекомерната информация (която в много случаи може да навреди на работата) и липсата на информация (която води до несигурност при заинтересованите страни).

На второ място бих поставил хората в екипа – всеки човек е уникален и ключов момент е да установиш как най-добре да се използва този човек, така че и той да бъде удоволетворен от работата си и да бъде максимално полезен за проекта. Разбира се, това е малко идеализирано тълкуване и практиката често налага компромиси и вземането на достатъчно добри за момента решения, от които не винаги съм доволен. Голямо предизвикателство беше създаването на екип с хора от четири държави на два континента и с различни компетенции. Това е добре да се избягва в практиката, но Скръм методологията все пак помогна в много от етапите на формиране и нормализиране работата на екипа.

Как обикновено протича един твой работен ден?
Всеки ден е различен и зависи от задачите ми за седмицата. По принцип се стремя да разпределям времето по проектите и да оставям време за непланувани събития (които не липсват). Чисто статистически, 80% от времето прекарвам в срещи и дискусии с колеги, екипи и заинтересовани лица, а останалото време – в анализи.

Какво стои зад длъжността Project Manager в различните организации?
Длъжността Project Manager може да бъде много различна – от координатор по проекти, нает на непълно работно време (в департаментно/функционално ориентирани организации), до високо отговорен ръководител с преки отговорности към екипа и ръководството (в проектно ориентирани организации). Най-често ръководителят проекти работи в матрична организация, в която отговорностите са разпределени между него и ръководителя на отдела.

Кои качества е най-важно да притежава един ръководител на проекти в софтуерна компания?
Project Manager е човек, който успява чрез успеха на целия екип. Профилът на успешния Project Manager трябва да включва умения за работа в екип, лидерски умения и експертни знания. Разбира се, това трябва да е подплатено с добри комуникативни умения. Лично на мен от голяма полза ми е опитът в програмирането и Agile практиките (Scrum, TDD, Code Review). Има една теория на Хало, която, ако се перефразира, казва, че един успешен Project Manager трябва първо да стане експерт в своята област и чак след това (и след подходящо обучение) да се занимава с ръководене на проекти.

Наскоро приключи воденият от теб курс за PMP. Какво беше усещането след 5 дни интензивно обучение – за теб, за курсистите?
Предполагам чувството на облекчение е било първо – 5 дни по 8 часа е предизвикателство и за преподавател и за курсисти. 🙂 Ако оставим настрана шегатa, целта на курса е да се добие престава за обширната материя, изисквана от PMI за РМР сертификата. За мен беше удоволствие да видя хора с практически опит във воденето на проекти да желаят да усъвършенстват своите умения и да сравнят своите практики с добрите практики, препоръчани и изисквани от световната организация на PMI. Според изследванията, България се нуждае от повече ръководители на средно ниво, за да може бизнесът да се развива успешно. PMP курсът дава много информация за това как трябва да се води един проект и уеднаквява използваната терминология.

По време на курса възникна казус с използваната терминология. В какво се състоеше той?
Казусът с терминологията беше интересен. Още в началото се стигна до дискусия, че термините се използват на английски, а не са преведени на български. Тъй като няма стандартизация на термините на български език (а и самият изпит се държи на английски), се разбрахме в края на курса да направим един речник, в който всеки да даде мнение как се превеждат или използват основните термини и документи, базирайки се на собствения си опит. И така в края на курса създадохме такъв речник (понякога с повече от един превод). Ценното в тази дискусия беше допълнителното тълкуване в групата на процесите, които формират дадено определение или документ и какво стои зад него. Това допълнително повдигна нивото на групата.

Какво ще посъветваш хората, насочили се към професионална реализация в областта на управлението на проекти?
Както вече споменах, има недостиг на пазара на труда на подготвени кадри в областта на управлението на проекти. Работата в група изисква специфични знания и умения, които трябва да се самовъзпитават с практика и дисциплина. Теоретичната подготовка, която дава курсът на PMI, дава добра база от знания за процеси, термини и методи как да управляваме проекти и екипи. Съответно от нас зависи да преценим какво от това може да се приложи в практиката.
На всички, насочили се в тази област, пожелавам успех. Ще им трябва малко късмет в началото, но след това всичко зависи от подготовката и упоритостта.

Кой ръководи проектите вкъщи?
Мисля, че сме постигнали някакъв баланс на отговорностите – аз се грижа за техниката и ремонтите, а съпругата ми – за обзавеждането и цветовете. Когато не си навлизаме в компетенциите, всичко е наред. 🙂

Отсега си запазвам място за следващия ти курс при нас.  🙂

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    2 Коментари

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *