Георги Георгиев: Kриза в ИТ сектора има и тя се изразява в недостиг на ИТ кадри.

Георги Георгиев

Може би вече сте имали късмета да сте на негов курс в Ню Хърайзънс или във Факултет по математика и информатика към Софийския университет. Георги Георгиев. Един от онези харизматични преподаватели, за които предаването на знания е мисия.

Здравей, Георги. Разкажи ни къде работиш, с какво се занимаваш? 

Преподавател съм в СУ „Св. Климент Охридски”, и водя (твърде много – над 30 за последните десетина години!) курсове за професионално обучение на студенти – както от бакалавърски, така и от магистърски програми във ФМИ. 

Какъв професионален опит и квалификации имаш? 

Първоначално започнах с трупането на практически опит, а по-късно и да обучавам студенти за мрежово и системно администриране. Наличието на богата практика много ми помага при обучението. Затова продължавам да поддържам и практическия си опит, паралелно с натрупването на теоретични знания.
Естествено, имам серия сертификати за сигурност и администриране на Microsoft Windows Server 2003 и Server 2008, както и задължителния за инструкторите MCT сертификат (http://rsmt.it.fmi.uni-sofia.bg/cert.htm). 

В кои области са интересите ти и как стана така, че се насочи именно към тях?  

Интересите ми са в много широки области: мрежи и комуникации, сигурност, включително мрежова сигурност, администриране на сървърни операционни системи, директорийни услуги.
Първоначално, както всички в първите години на ИТ в България, и аз започнах с програмиране (доста години съм преподавал и програмиране на C/C++). Постепенно се появи необходимостта и от други ИТ специалисти, които да администрират разрастващите се мрежи и все по-големия брой сървъри. Така неусетно и аз се насочих към мрежовото и системното администриране.  

Какво харесваш в преподаването? Срещаш ли предизвикателства, след толкова години преподавателски опит? 

Постоянно идват млади хора, които ти се доверяват да ги обучаваш, да ги моделираш за израстване като добри специалисти, и накрая на цикъла на обучение – на най-добрите да дадеш „летящ” старт за много добра професионална кариера.
Това, което ми харесва в преподаването  – когато съм ентусиазиран от дадена технология, да успея да „запаля” и студентите, и те да се ентусиазират, за да научат максимално за нея. А това си е много голямо, и постоянно предизвикателство! 

От колко време водиш курсове в Ню Хърайзънс? 

От две години. Беше много приятно за мен да се присъединя към екипа на доказалите се от години като много добри инструктори Дарин, Ирина и Лили, които по-рано бяха и отлични студенти!   

Кои са любимите ти теми и защо?  

Водя курсове само по теми, които на мен са ми интересни. Но от всички теми може би най-любими са ми курсовете за Active Directory. Защо ли? Понеже тази технология е изключително мощно средство за администриране в ръцете на знаещия администратор (Като е вярно и твърдението, че е мощно оръжие за тотален срив на корпоративната мрежа в ръцете на незнаещия администратор!). И тези знания не могат да се получат без специализирано обучение, т.е. само от работа с графичния интерфейс на Windows.
Освен това обичам да водя и курсове, за които трудно се намират лектори – например за SC DPM, SCOM 2007, серията продукти на Forefront. 

С какво се различава преподаването в Ню Хърайзънс от това в университета?  

Може да се случи така, че едни и същи курсове да водя и в университета, и в учебния център на Ню Хърайзънс. Основната разлика е в интензивността на обучението. В Ню Хърайзънс идват курсисти, които искат за кратък период (обикновено от 3 до 5 дни) интензивно да изучат дадена технология. За някои сериозно предизвикателство е точно интензивното натоварване – особено ако нямат изградени навици за постоянно и интензивно учене.
Идеалният случай е, когато курсистите са подбрани правилно, т.е. отговарят на предварителните изисквания за обучение по даден курс, и естествено, да са мотивирани. 

В университета студентите могат да изберат покрай общообразователните предмети да започнат и специализирано обучение, което е разпределено в рамките на един семестър. При по-дългия период е по-лесно да спечеля доверието на студентите, а така мога и да съм по-взискателен към тях – например, всеки модул от курса да завършва с тест за проверка степента на усвоеност на учебния материал. Това много силно увеличава ефективността на обучението.

Освен това „слуховете” сред студентите се разпространяват лесно от година на година, така че повечето идват подготвени за изискванията и мотивирани за учене. След това се появява и затруднението: желаещите да запишат такива курсове са … стотици, а възможностите за организиране на обучение все пак са ограничени. 

Каква е ролята на университетите, от една страна, и на учебните центрове, от друга, в развитието на ИТ сферата в България?  

През последните години любимата думичка на политиците е „криза”, понеже всяко бездействие и некадърност обясняват с нея! А има ли криза в ИТ сектора?Да, има – и тя се изразява в недостиг на ИТ кадри.
По тази причина много фирми са склонни да назначават и хора с невисока, дори ниска квалификация. Това е разбираемо! Но не е разбираемо защо в началото не ги изпращат за интензивно обучение в учебен център, а ги оставят да се учат на принципа на пробите и грешките. Мениджърите на такива фирми бързат да спестят от обучението, излагайки по този начин фирмата си на риск да претърпят на по-късен етап големи загуби от некомпетентността на такъв служител. Но изкуството за управление също изисква обучение! И то също е дефицит…

Жалкото е, че дори и големи консуматори на ИТ кадри все още не знаят центровете и университетите, където се подготвят най-добрите им кандидати за работа. Правят планове за разширяване на бизнеса си, а не са си направили труда да установят сътрудничество с тези, които могат да им подготвят висококвалифицирани кадри. 

Получаваш ли обратна връзка от студентите и курсистите си, след като е приключило обучението?

За мен е важно не само да обучавам студентите си, но и да следя развитието на най-добрите. Най-много се радвам, когато мои студенти започнат работа на хубава позиция, и след това споделят, че всичко, което сме говорили на курсовете, сега го виждат и в практиката.
Често се случва да се обаждат и да дискутираме заплетени, нерутинни казуси. И това вече не е разговор между преподавател и студент, а дискусия на сериозни професионални теми. 

Какво ще посъветваш тепърва навлизащите в ИТ сферата и желаещите да се сертифицират?

Да не жалят усилията си за трупане на знания – теоретични и практически, и то в дълбочина, с разбиране на технологиите. Тази инвестиция много бързо ще се възвърне, и то стократно! След като придобиете увереност в дадена технология, докажете знанията си и със сертификат! 

Благодарим ти за отделеното време!

И аз благодаря – за проявеното внимание!

Интересувате се от темата? Пишете ни!

    Бързо запитване

    Вашите имена *

    Вашият Email *

    Вашето съобщение *

    captcha

    One Comment

    Добавете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *